Nybilsregistreringarna störtdök i januari
När fordonsskatten höjdes vid årsskiftet svarade marknaden som väntat med att köpa färre bilar. Nyregistreringarna av personbilar minskade med 18 procent och lätta lastbilar minskade med hela 57,5 procent jämfört med samma period i fjol. Det visar siffror från Bil Sweden.
Däremot ökade både antalet och andelen laddbara bilar. I januari stod de laddbara bilarna, alltså laddhybrider och rena elbilar, för 30,7 procent av nyregistreringarna. Det är den högsta nivån någonsin för en enskild månad. Men Mattias Bergman, vd för Bil Sweden, är inte förvånad.
– Det ligger i linje med Bil Swedens prognos för andelen laddbara bilar i år på 30 procent. Bakgrunden [...] är en kraftig ökning av utbudet av laddbara bilar i olika prisklasser och inom de olika segmenten.
Det här ställer enligt Mattias Bergman krav på att utbyggnaden av laddinfrastrukturen påskyndas, så att den går i takt med det ökade utbudet och den ökade efterfrågan på laddbara bilar.
Andelen bensin- och dieselbilar minskade i motsvarande mån. Särskilt andelen dieselbilar minskade dramatiskt, från 38,6 procent i januari 2019 till 21,5 procent i januari i år. Bensinandelen gick ner från 41,3 procent till 36,8 procent.
– Den minskade andelen bensin- och dieselbilar i januari ska även ses mot bakgrund av den köprusch av så kallade malusbilar som skedde i december inför höjningen av fordonsskatten vid årsskiftet då WLTP-värden infördes i bonus malus-systemet, säger Mattias Bergman.
Gasbilarna ökade kraftigt, men utgör fortfarande en liten del av försäljningen. I januari var marknadsandelen 2,6 procent, jämfört med 0,5 procent i fjol.
Vad gäller lätta lastbilar rasade inte bara den totala försäljningen, utan även eldrivna lätta lastbilar minskade i absoluta tal med 10 procent. Men andelen ökade, från 3,2 till 6,8 procent.
Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton ökade något, närmare bestämt med 2,4 procent, i januari, medan registreringar av bussar minskade med 19,1 procent.
– Under månaden registrerades inga elbussar. Det sker en snabb elektrifiering av stadsbussar, vilket är styrt av kommunernas upphandling, vilket leder till en ryckig marknad, avslutar Mattias Bergman.