Fortsatt minskat antal bilverkstäder
De senaste åren har antalet bilverkstäder stadigt minskat, vilket Motormagasinet har rapporterat om löpande. Ny statistik som MRF har tagit fram visar att den nedåtgående trenden fortsätter.
– Uppemot 1 000 verkstäder har försvunnit över några års tid, konstaterar Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.
Det totala antalet verkstäder, som inkluderar både bil-, däck-, lack- och skadeverkstäder, är i dag 4 500. Det kan jämföras med 5 074 år 2015. Det kanske inte verkar som en drastisk minskning, men delar man upp de olika kategorierna kan man se att bara bilverkstäderna var 5 200 stycken 2005. Enbart bilverkstäder ensamma var därmed fler 2005 än det totala antalet verkstäder, alla kategorier inräknade, 2015.
Joachim Due-Boje menar att utvecklingen beror på flera olika orsaker.
– Det handlar om minskat servicebehov, färre timmar att konkurrera om trots att vagnparken växer. Krav på ny teknik och kompetens samt att det är svårt att klara successionen om det är en mindre verkstad.
Dessutom påverkar faktorer som konsolideringar, nya ägarformer och affärsmodeller som privatleasing, prenumeration och bildelningstjänster. Han menar också att branschens stora utmaning är att klara omställningen till ny teknik och de investeringskrav som kommer med den, inom såväl kompetens som verkstadsutrustning.
– En tydlig indikation på strukturomvandlingen är den allra senaste rapporten om branschens rekryteringsbehov som föreligger. Enligt den har personalbehovet minskat med drygt tio procent på ett år. Jag vill säga att det är inte alltid är ytterligare arbetskraft som efterfrågas, utan det handlar allt mer om ny kompetens, säger Joachim.
Det spås att varannan ny bil som säljs 2025 kommer vara elektrifierad och därför måste både företagen och utbildningsväsendet ta höjd för detta, menar Due-Boje.
– Allt fler väljer att tillgodose sitt mobilitetsbehov på andra sätt än de som dominerar idag, avslutar han.