23948sdkhjf

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

I både Kina och på den koreanska halvön har bilfabriker tvingats stoppa sina produktionslinor, sedan kinesiska komponentleverantörer stängt ner sina verksamheter under det pågående utbrottet av coronavirus.
Det fick Fordonskomponentgruppen, FKG, att varna för att även den svenska bilindustrin är sårbar och att vi riskerar att lida brist på komponenter och reservdelar.

För att få en samlad bild över konsekvenserna för servicemarknaden har Motorbranschens Riksförbund, MRF, därför gått ut med en enkät till landets samtliga generalagenter och större bildelsgrossister.

– Än så länge föreligger ingen överhängande risk för reservdelsbrist eftersom det alltjämt finns en ”höjd” i flödet före det kinesiska nyåret. Dessutom befinner sig de leveranser som skeppats ut före nyåret fortfarande till havs, säger MRF:s vd Tommy Letzén i ett uttalande.

Den statliga exportorganisationen Business Sweden har frågat 50 företag, med produktion i eller leveranser från Kina, om coronavirusets konsekvenser för dem. Av de tillfrågade uppger 90 procent att de ser större leveransstörningar under minst tre månader framöver. Avtar inte influensautbrottet kan konsekvenserna bli än mer omfattande.

– Det viktiga för oss, och syftet med kartläggningen, är att få en nulägesbild som vi med transparens kan förmedla ut till verkstäderna. Detta för att underlätta deras arbete och som en väsentlig information åt dem i den dagliga kundkontakten, säger Tommy Letzén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078