Ledare #8: Mönsterelever och problembarn
Bilar blir allt mer felfria. Det är en trend som har gällt under många år och som har gagnat konsumenterna – och kanske också drabbat bilverkstäderna.
Och även när vi skriver 2020 ser trenden likadan ut. Det amerikanska analysföretaget JD Powers årliga undersökning US Vehicle Dependability Study mäter hur många fel tre år gamla bilar haft under de senaste tolv månaderna och enligt årets undersökning är felen färre än någonsin.
Visserligen mäter JD Power bara bilar på USA-marknaden, men det finns slutsatser som är intressanta även för svenska förhållanden. Och många bilmodeller säljs både på den amerikanska och den europeiska marknaden.
I årets rapport har medelbilen 134 upplevda problem per 100 bilar, en rekordlåg siffra. I fjol låg man något högre på 136 fel per 100 bilar och 2018 mätte man 142 fel. Det var ändå en markant förbättring jämfört med året innan, 2017, då man hade 156 fel per 100 bilar.
Det är faktiskt en anmärkningsvärd förbättring på bara fyra år. JD Powers bilchef Dave Sargent säger att "trots den ökande användningen av komplex fordonsteknik fortsätter pålitligheten att förbättras".
Samtidigt varnar han för att det allt tyngre teknikinnehållet framöver kan bryta trenden, eller i alla fall tvinga den att plana ut. Och främst är det just tekniken som strulat i den mån bilarna i studien haft några fel. Röstigenkänning, bluetoothuppkoppling och fel på navigationssystemen är det som ägarna klagar mest på.
Bäst i klassen var Lexus ES med ynka 52 fel, medan Lexus hela modellprogram mätte ett snitt om 100 fel på 100 bilar. Då var faktiskt koreanska Genesis, som är Hyundai-koncernens lyxbilsmärke, bättre med 89 fel på sina bilar. Därmed snöt man också åt sig förstaplatsen från Lexus.
Toyota placerade sig förstås också högt, liksom Porsche. Det brukar de göra. Men de fick se sig slagna av GM-märket Buick, vars program mest består av gamla Opel-modeller. I botten hittar vi Land Rover, som får se sig slagna till och med av Chrysler, Jaguar och – Volvo.
Just det, den svenska verkstadsindustrins kronjuvel utmärker sig som ett kvalitetens korplag med 185 fel per 100 bilar. Men även för Volvo är det en förbättring, åtminstone jämfört med fjolåret då man noterade siffran 204 fel i undersökningen.
Så var det det där med vilka slutsatser man kan dra. Letar man efter ett bekymmersfritt bilägande ska man köra Lexus ES. Och driver man bilverkstad behöver man nog se över sina affärsmodeller, även om vissa märkesauktorisationer nog kan känna sig lugna över att ha garantijobb ett tag till.