Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen
För Europa var det bästa resultatet sedan 2007 då försäljningen översteg 16 miljoner bilar. 2019 såldes 15 757 412 bilar – en ökning med 171 452 ex. jämfört med 2018, enligt Jato Dynamics.
Europa räddades på mållinjen från minskade säljsiffror tack vare att många passade på att köpa innan de nya, hårdare avgasreglerna från EU infördes vid årsskiftet.
– Förra året var inget lätt år för bilindustrin, säger Felipe Munoz, global analytiker hos Jato Dynamics. Men Europa visade sin styrka trots utmaningarna. Frågan nu är om den styrkan fortsätter under ännu hårdare regler.
Bland de stora trenderna finns fortsatt stark försäljning av suvar. De stod för 38,3 procent av den totala marknaden förra året, ett nytt rekord. Elektrifierade fordon sålde i totalt 1,28 miljoner bilar. Som en följd av slutspurten och de nya gränsvärdena för WLTP sjönk försäljningen i januari i år med 7,5 procent för EU:s 27 medlemsländer, utom Storbritannien, till 956 779 bilar.
Särskilt bra 2019 såldes det i Polen som därmed blev EU:s sjätte största marknad. Bra gick det även i Ungern (+15,4 procent), Rumänien (+22,9 procent och Slovakien (+10,9 procent).
Dieselbilar sjönk 2019 till 31 procent av totalen klämda av bensindrivna bilar som ökade till 59 procent och elektrifierade som ökade till till 8 procent. Bland varumärken gick VW bra med +1 procent och i topp på listan. Mest ökade Dacia med +13 procent. Sämst procentuellt lyckades Nissan med -20 procent följda av Fiat och Honda, båda -10 procent.