23948sdkhjf

Ledare #9: Mer mobilitet, mindre utsläpp

Utsläppen minskar från biltrafiken. Men det beror inte på fler begränsningar och förbud.

Utsläppen av växthusgasen koldioxid från vägtrafiken minskade med två procent under 2019, stod det att läsa i ett gemensamt pressmeddelande från Trafikverket och Transportstyrelsen i förra veckan.

Vad som är mer intressant är att det är fortsättningen på en långvarig trend. Sedan 2010 har utsläppen av koldioxid från personbilar minskat med 16 procent, samtidigt som trafiken ökat med nio. Och under samma period har den tunga trafiken minskat utsläppen med hela 31 procent, allt medan trafiken ökade med sju procent. Vi får allt mer mobilitet till allt mindre utsläpp.

Men det räcker inte riktigt, inte om man ska nå transportsektorns klimatmål till 2030. För det skulle det krävas en minskning av utsläppen av växthusgaser med omkring åtta procent per år, enligt Trafikverkets miljödirektör Sven Hunhammar. Och att man inte lyckats med det ska bland annat bero på att även om andelen laddbara bilar har ökat, med lägre utsläpp som följd, så har de rent bensin- och dieseldrivna bilarna ökat sina utsläpp. "Det finns en trend i samhället att bilarna blir större och tyngre och det får genomslag på det sätt man kan se i statistiken", säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, i pressmeddelandet.

Och framför allt ska utsläppsminskningen bero på ökad användning av biodrivmedel och mer energieffektiva bilar. Det är intressant, för man säger ingenting om att ökad beskattning av fordon eller bränsle, incitament som bonus malus eller allsköns begränsningar i framkomlighet skulle ha spelat någon roll. Det som annars brukar vara den politiska lösningen på transportsektorns utsläppsproblem.

Det tar MRF fasta på. I en kommentar till siffersläppet säger man att kostnaderna för koldioxidreduktioner är mångdubbelt högre än i andra sektorer eller länder, men trots det lanserar Trafikverket en lång rad politiska förslag som skulle motverka mobilitet och minska välfärden för medborgarna: höjda drivmedelsskatter, kilometerskatt, försämrade reseavdrag, höjda fordonsskatter och försämrade parkeringsmöjligheter.

MRF:s vd Tommy Letzén säger i en kommentar att "Trafikverket borde uppmuntras att arbeta mer utifrån en helhetssyn på samhället där hänsyn tas till olika viktiga mål", i stället för att braka fram med sina förslag utan att behöva ta hänsyn till samhällsekonomi, medborgarnas välfärd, fördelningspolitik eller regionalpolitik.

Vägen till ett samvetsgrönare samhälle ligger inte i begränsningar, pålagor och förbud. Den ligger i att växla över från fossila bränslen till biodrivmedel och mer energieffektiva bilar. Om inte annat så kan Trafikverket och Transportstyrelsen läsa det i sitt eget pressmeddelande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111