23948sdkhjf

Ökning av chatt-köp i begagnathandeln

Allt oftare köps begagnade bilar på distans. Det konstaterar återförsäljaren Kamux.

I fjol genomfördes cirka 1 000 bilaffärer via chatt hos begbilsåterförsäljaren Kamux och antalet chatt-diskussioner har ökat snabbt. Kanaler för att köpa bil på distans har fått en betydligt mer framträdande roll i och med den rådande coronapandemin, menar företaget. Antalet kontakter via Kamux chattjänst har mer än fördubblats på ett år

– I hela koncernen gjorde vi i fjol cirka 1 000 affärer via chatten. Under året fördubblades antalet chatt-diskussioner. Visst talar detta sitt tydliga språk om ett förändrat kontaktsätt, säger Robin Toss, vd på Kamux i Sverige, i ett pressmeddelande.

Kamux ser en ökad efterfrågan på moderna kontaktlösningar växa fram bland framför allt dem som jobbar skift och bland upptagna personer. Företaget kontaktas ofta av personer som är intresserade av en bil som finns på annan ort än personen i fråga.

– I dag har köparen ofta spanat in en bil som intresserar på nätet. När personen behöver ställa frågor om bilen kommer chattjänsten lägligt till pass. Kunden får svar på sina frågor direkt. I diskussionen utgår vi från värderingen av fordonets skick och kan vid behov snabbt få mer information via vårt säljnätverk, säger Robin Toss.

– Vikten av att ha fungerande digitala kanaler förstärks ytterligare i dessa dagar när vi alla behöver försöka minska spridning av coronaviruset.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095