Coronakort ska locka kunder till verkstäder
Det har varit kyliga vindar i motorbranschen ett tag med fallande bilförsäljning, färre besök på verkstäder och glesare mellan bilarna på vägarna. För de flesta gäller det att anpassa sig till det nya läget och att hitta sätt att nå fram till sina kunder.
Som ett marknadsföringshjälpmedel har MRF tagit fram ett coronakort åt sina medlemsföretag. Detta skriver branschorganisationen på sin blogg. Kortet är i vykortsform och varje företag kan anpassa kortet med sina egna kontaktuppgifter, eventuellt något ytterligare erbjudande samt adressera det med egna eller köpta adresser.
Thomas Hobro är vd och ägare av Ford- och Mitsubishi-återförsäljaren Vallentuna Motor i Roslagen. Företaget har 18 anställda och omsätter drygt 90 miljoner på ett år. Även de har märkt av en tydlig påverkan av coronaviruset berättar vd:n för MRF.
– Vi har agerat genom att införa korttidsarbete för försäljning och administration. Vi har också genomfört marknadsaktiviteter med hjälp av MRFs ypperliga ”coronakort” för att locka kunder till servicemarknaden.
Kortet är som sagt utformat som ett vykort som kan skickas ut som en hälsning till företagets kunder med lite information kring hur man tacklar coronakrisen, som exempelvis nya hygienrutiner. Vallentuna Motor erbjuder till exempel hämta- och lämnaservice till självkostnadspris och en rabattkod åt sina kunder.
– Nu återstår att bedöma effekten. Det viktiga är att inget är gratis, utan att vi tar en självkostnad med hämta-lämna. Vi har haft det bra inom servicemarknaden med en 80-procentig verkstadsbeläggning i april och i dagsläget 65-procentig. Nu är det kritiskt när vi startar upp efter sommaren – hur mycket kommer vi ha att göra då? 50 procent, kanske! säger Thomas Hobro till MRF.