23948sdkhjf

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Ett brittiskt bolag erbjuder en utbytesmotor som skiljer sig från de vanliga.

Crate engines, eller lådmotorer, handlar oftast om amerikanskt vinkeljärn som säljs i lösvikt. Alltså, stora, starka motorer som säljs direkt från fabriken förpackad i kartong.

Ford säljer Mustangmotorer, Chrysler kränger kompressormatade Hellcat-motorer och till och med båtmotortillverkaren Mercury kan erbjuda nio liter stora helvetesmaskiner med fyrventilstoppar och dubbla turboaggregat. Allt i kartong, redo att monteras i ditt bilbygge.

Nu har en brittisk tillverkare givit sig in i leken. Men inte med någon eldsprutande V8, utan med en liten elmotor.

Swindon Powertrain har tagit fram ett komplett paket med elmotor, transmission och differential, tänkt som allt från att ersätta gamla uttjänta förbränningsmotorer till att utgöra kraftkälla i bilbyggen. Och har du tänkt sätta upp en bilfabrik kan de tänka sig att vara OEM-leverantör också.

Motorn, passande nog döpt till HPD E, lämnar förvisso bara 109 hästkrafter men eftersom vikten för hela paketet, inklusive diff, är futtiga 50 kilo kan man nog kosta på sig både en och två stycken beroende på vad det är man vill åstadkomma.

Så den där gamla 64-hästars Skoda-pickisen som står kvar ute på gården trots att du lovat släpa iväg den till skroten, kan faktiskt få nytt liv. Eller vad du nu har som behöver en ny drivkälla. Kanske har du till och med en verkstadskund som vill komplettera kraften i sin Corvette med ett par elmotorer på framhjulen.

Swindon Solutions erbjuder också en lång lista av mer eller mindre nödvändiga tillbehör, som olika utväxlingar, inverters, kylvätskepumpar och till och med en differentialbroms.

Men så var det ju det där med priset. Grundenheten går loss på 6 400 pund, motsvarande cirka 75 000 kronor och sedan tillkommer alla tillbehör.

Så den där Skodan kanske får gå till skroten trots allt.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094