Personbilsbilismen skattas för hårt
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har undersökt och analyserat hur vägtrafiken bör beskattas i framtiden utifrån antagandet att allt mer av trafiken elektrifieras.
Enligt rapporten finns det två principer för hur vägtrafik bör beskattas. Dels som vilken källa till skatteintäkter som helst – för att få in de pengar som staten behöver till statskassan. Dels utifrån trafikens samhällsekonomiska marginalkostnader för att trafiken ska bli samhällsekonomiskt effektiv. Det vill säga skatt på vägslitage, olyckor, utsläpp och så vidare.
Utifrån båda dessa principer, framgår av rapporten, är vägtrafiken idag extremt överbeskattad då trafiken betalar in nära 100 miljarder kronor samtidigt som den kostar 30 miljarder kronor budgetmässigt varje år.
Med en ökad mängd bilägare som väljer bort fossilfria drivmedel kommer skatteinkomsterna på bilar att minska. Rapporten visar dock att det inte finns några hållbara argument för att just att resa på väg ska beskattas hårdare än annan konsumtion för att staten behöver pengar.
Rapporten visar att de samhällsekonomiska kostnaderna blir mycket låga för en eldriven personbil med de aktiva säkerhetssystem som nya bilar har. Rapporten nämner att trängsel i vissa städer och tung trafiks vägslitage är kvarstående viktiga samhällsekonomiska kostnader.
MRF skriver i ett pressmeddelande att de välkomnar det vetenskapliga stödet för att ”eldrivna bilar inte bör utsättas för påhittade skatter för att kompensera för att de inte betalar koldioxidskatt när de inte släpper ut koldioxid. Det vore som att kräva att den som inte dricker alkohol ska ersätta staten för utebliven alkoholskatt.”