Dansk verkstadskedja anklagas för vilseledande marknadsföring
De Danske Bilimportører, en branschförening som organiserar bilimportörer i Danmark, har väckt talan mot bilverkstadskedjan Skorstensgaard. Det rapporterar motormagasinet.dk.
Anledningen ska vara att branschföreningen anser att Skorstensgaards marknadsföring strider mot god marknadsföringssed och att de därmed bryter mot den danska marknadsföringslagen.
Skorstensgaard har nämligen marknadsfört sig som lägre i pris men med samma servicekvalitet som De Danske Bilimportørers medlemmar, alltså de auktoriserade märkesverkstäderna.
Skorstensgaard grundades 2009 och har i dagsläget cirka 25 verkstäder i Danmark. De marknadsför sig med låga priser och hög servicenivå: ”Vi matchar tyska verkstadspriser. Upp till 40 procent billigare än märkesverkstäder.”
De Danske Bilimportører menar att de kan bevisa att varken pris eller servicekvalitet hos Skorstensgaard lever upp till vad deras marknadsföring lovar.
Varken De Danske Bilimportører eller Skorstensgaard har velat kommentera det pågående ärendet som kommer att tas upp i Sø- og Handelsretten inom de närmaste dagarna. Den slutliga domen väntas falla i oktober.