Ledare #34: Revolutionen som kom av sig
När de självkörande bilarna är här kommer det att skaka om hela fordonsbranschen i grunden. All transport kommer att ske med hjälp av robotiserade, förarlösa taxibilar som man kallar på med sin mobiltelefon.
Det kommer inte bara att innebära dödsstöten för världens taxinäring, utan också utarma underlaget för kollektivtrafiken och rycka undan mattan för privatbilismen. Det skulle inte längre finnas några rationella eller ekonomiska skäl att äga sin egen bil.
Men det var just det: när de självkörande bilarna är här. Det kan dröja. Uber sade redan 2018 att de skulle ha självkörande bilar i trafik innan året var slut. GM:s Cruise lovade självkörande bilar i New York samma år, ungefär samtidigt som Volvo Cars sade att man skulle ha bilar som man kunde ”äta, sova, jobba eller se på film” i någon gång under 2021.
Så låter det inte nu. Möjligen kan Teslas vd Elon Musk höras lova fullt självkörande bilar inom en snar framtid, men det är ett löfte som han brukar ge och har så gjort under många års tid, utan att någonting har materialiserats.
För det är nämligen svårt att bygga självkörande bilar. Att följa en kö på motorvägen är enkelt. Att vingla omkring bland skolbarn i stan är närmast omöjligt.
Det visade inte minst den olycka som skulle komma att skaka om hela branschen. I mars 2018 ledde en kvinna sin cykel över gatan i Tempe, Arizona och hade oturen att göra det just som en av Ubers sjävkörande testbilar kom åkande längs med vägen.
Bilen bromsade inte. Bilen väjde inte. Bilen körde rakt in i den stackars 49-åriga kvinnan som senare avled på sjukhus.
Inte på något sätt var det första, eller sista, gången som självkörande teknik felat. Men det var den hittills enda olyckan med dödlig utgång och sedan den inträffade har det varit betydligt tystare kring den nära förestående självköranderevolutionen.
Till de problem som utvecklarna står inför hör hur man ska behandla en situation där utgången är negativ oavsett val – ska man köra över dem som står till vänster eller dem till höger? Det är en utmaning inte bara för teknikerna, utan också för lagstiftare och försäkringsbolag.
Bedömare tror nu att självkörande bilar kan vara en verklighet tidigast om åtta–nio, eller kanske aldrig. Apples medgrundare Steve Wozniak, som kan ett och annat om datorteknik, har sagt att det inte lär hända inom hans livstid.
Så visst, när de självkörande bilarna är här kommer det att skaka om hela fordonsbranschen i grunden. Men vi kanske inte ska hålla andan för ögonblicket.