23948sdkhjf

Ledare #39: Ny spelplan för framtidens servicemarknad

Vad som är en bilverkstad kan tyckas självklart. Men riktigt så enkelt ser det inte ut att vara i framtiden.

Servicemarknadens struktur är rimligt begriplig. Biltillverkare och generalagenter auktoriserar verkstäder som tar hand om bilmärkets bilar. Sedan finns de fristående verkstadskedjorna, som inte är knutna till något bilmärke men som tack vare EU:s gruppundantag ändå får serva och reparera bilar med bibehållen fabriksgaranti.

Så när det är dags för service lämnar vi in bilen på verkstad, antingen en auktoriserad märkesverkstad eller en allbilverkstad.

Men nu finns tecken på att den gränsen håller på att suddas ut. Mekonomen Group gick nyligen ut med att dotterbolaget Meca Norway blir exklusiv reservdelsgrossist för den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng i Norge. Utvalda Meca-verkstäder kommer också att bli auktoriserade service- och reparationsverkstäder för Xpengs bilar.

Xpeng är ett av alla de nya, kinesiska bilmärken som är på väg in i Europa och Sverige, och med dem kommer nya strukturella lösningar för hur man väljer verkstad att serva sin bil. DFSK, till exempel, kommer att ge fristående verkstäder möjlighet att ansluta sig till märket.

Men kanske är det inte ens en fråga om att välja verkstad. Elbilstillverkaren Tesla erbjuder mobil service med rullande verkstäder som kommer hem till dig för att lösa enklare servicebehov som inte kan lösas med trådlösa mjukvaruuppdateringar.

Nu har också den amerikanska start up-tillverkaren Rivian, med en suv och en pickup på programmet, meddelat hur man tänker lösa sitt eftermarknadsbehov. Och man följer Tesla tätt i hälarna, med planer på att bygga ett fyrtiotal serviceanläggningar i USA och komplettera med mobila servicebilar som sköter servicen där bilen är, i hemmet eller på kontoret.

Så går att göra när bilarna är eldrivna. Elbilar kräver inte samma komplicerade service som en bil med förbränningsmotor och när man inte behöver slabba med oljebyten går det utmärkt att göra det på garageuppfarten. Fler lär följa efter.

Det vi ser nu är början på ett skifte. Gränsdragningar kommer att förflyttas och delvis suddas ut. Formerna för hur service kommer att utföras kommer att förändras. Kunskapsbehoven kommer att skifta. Vad som är säkert är att världen inte kommer att se likadan ut som den har gjort hittills.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08