23948sdkhjf

Ledare #2: Brexitavtalets snubbeltrådar

Hotet om en avtalslös brexit är avvärjt. Men även med ett avtal kommer handeln med Storbritannien att vara krångligare nu.

Så blev det till slut ett avtal mellan Storbritannien och EU, ett avtal som ska möjliggöra fortsatt fri handel mellan parterna även sedan Storbritannien trädde ur unionen vid årsskiftet. Och det var en välkommen julklapp.

Den brittiska bilindustrin är nämligen viktig även för oss och skulle handeln med brittiskt byggda bilar och reservdelar strypas skulle den svenska bilbranschen få huvudvärk. Jättar som Nissan och Toyota har stora tillverkningsanläggningar där och BMW har inte mindre än två brittiska bilmärken i portföljen: Mini och Rolls-Royce.

Sedan har vi förstås också Volkswagen-ägda Bentley och Tata-ägda Jaguar Land Rover. Aston Martin får vi inte heller glömma, eller Lotus. Kanske säljs det till och med en och annan Caterham här. Och det finns förstås fler, listan kan göras hur lång som helst. Värdet på handeln över gränsen uppskattas till över 500 miljarder kronor årligen.

Och nu kan britterna fortsätta exportera sina bilar, till EU och Sverige, utan att drabbas av fördyrande tullar – och Storbritannien kan förstås fortsätta köpa bilar av oss. Den europeiska bilindustrins lobbygrupp ACEA andades ut. ”Effekten av en avtalslös brexit skulle helt enkelt ha varit förödande”, kommenterade ACEA:s Eric-Mark Huitem i samband med att avtalet blev känt.

Men riktigt lika enkelt som förr kommer det inte att vara. Tjänstesektorn är undantagen från avtalet, till exempel, och även om varor som passerar gränsen inte behöver förtullas kommer de fortfarande att kräva ett omfattande pappersarbete. Och bara handeln med bildelar över gränsen mellan EU och Storbritannien omfattar ett värde om cirka 140 miljarder kronor.

Den europeiska leverantörslobbygruppen CLEPA sade att avtalet fortfarande kommer att innebära "ett återinförande av många handelshinder." Och SMMT, den brittiska bilindustriföreningen, vill se en infasningsperiod av de nya reglerna för att hinna anpassa sig efter den nya verkligheten.

Det kan alltså komma att bli stökigt den första tiden när man ska ta hem bilar och reservdelar från Storbritannien. För nu är de brittiska öarna inte längre en självklar del av EU:s inre marknad – även om ett avtal finns på plats.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067