Debatt: Smarta tjänster serviceeftermarknadens framtid
Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.
För ganska exakt ett år sedan skrev jag en debattartikel här i Motormagasinet om service-eftermarknadens stundande tuffa utmaningar (och möjligheter) med anledning av det paradigmskifte som heter elektrifiering och e-mobilitet. Jag frågade mig om det finns någon tydlig vinnare i denna förändringsresa inom serviceeftermarknaden och förutspådde att ”de aktörer inom eftermarknaden som förmår att investera i rätt diagnostikutrustning och verkstadskompetens/auktorisation och som har förmågan att knyta biltillverkaren direkt till sig via affärssamarbeten är de som går vinnande ur denna strid”.
Vi kan se resultatet av denna iakttagelse redan idag ett år senare när de stora ”drakarna” nu alla väljer att satsa på 1) elektrifiering av sina fordonsflottor, 2) skapa nya flexiblare och mer transparenta avtalskonstruktioner gentemot verkstad och konsument samt 3) ställa högre krav på serviceeftermarknaden vad gäller efterlevnaden av lagstiftning, utbildning och branschrekommendation.
Låt mig ge er några dagsfärska exempel:
Volvo Cars skriver i pressmeddelanden den 2 mars 2021 att ”Volvo Cars har som mål att bli en ledare på den snabbt växande marknaden för premium-elbilar och planerar att bli ett helt elektriskt bilmärke senast 2030.” Och att man avser starta ”försäljning online i Sverige med ett nytt flexibelt Care by Volvo-abonnemang, som ger kunderna möjlighet att pröva en ny Volvo i 30 dagar. Det går också att byta bil eller avsluta abonnemanget efter tre månader.”
Motormagasinet skriver den 25 februari 2021 i en artikel att Mekonomen Group nu går ut och erbjuder privata bilkonsumenter möjligheten att få ”full service till fasta kostnader”. I artikeln berättar Petra Bendelin från Mekonomen Group att ”det här är ett område där vi ser att vi kan förenkla för bilägarna, dessutom med konkurrenskraftiga priser”.
Den 19 februari 2021 skriver Motormagasinet att Autoexperten går ut och uppmanar myndigheter till att ”lagstifta bort oseriösa aktörer”. Det här sker som en reaktion på att det framkommit stora säkerhetsbrister bland Sveriges bilverkstäder och biltvättar, när åtta myndigheter i samverkan granskat ett 80-tal bilverkstäder och biltvättar. Målet (som jag förstår det) är att Autoexperten önskar få bort osunda verkstäder och osund konkurrens.
Jag skulle kunna fortsätta att rada upp exempel på att branschens främsta och största företrädare följer ett visst mönster nu. Och låt mig vara tydlig: Jag anser att Volvo Cars, Mekonomen Group och Autoexperten alla agerar helt rätt! Tummen upp! De har förstått vad det hela går ut på.
Skälet är att paradigmskiftet egentligen inte handlar om att vi kastar ut förbränningsmotorn nu till förmån för elektrifiering och e-mobilitet, utan att serviceeftermarknaden behöver gå från att bara tänka lager och reservdelar (vare sig det handlar om tändstift eller byte av elbatteri) till att börja se sig som producent av smarta (innovativa) tjänster och seriösa avtalskonstruktioner som gagnar kunden. Helt enkelt bli tjänsteproducerande företag på riktigt. Här kommer de aktörer som klarar av att automatisera sina lagerflöden och i stället ägna all tid till att skapa nya innovativa tjänster (tänka smart som jag önskar kalla det) att överleva även in i morgondagen.
Anders PA Widell, fristående skribent och företagskonsult inom serviceeftermarknaden