23948sdkhjf

Ledare #11: Allt din bil skvallrar om dig

Allt mer data genereras av din bil. Men vill du verkligen att vem som helst ska få veta vad lyssnar på i bilen?

Techjättar som Google, Facebook tjänar miljarders miljarder på din data. Det är inte på de tjänster de tillhandahåller, för du kan söka efter kattungar och skämmas över bilderna från i lördags alldeles gratis. I stället är det genom alla sökningar, alla scrollningar, alla klick, som de kan följa ditt liv ner i minsta detalj, och sedan sälja den informationen till alla som vill ha den. Förhoppningsvis är det till annonsörer, som sedan kommer att tjata i evighet om att du ska köpa just deras toalettsits.

Det som är intressant är att det inte är du som är kunden till deras produkter. Du är produkten. Apparna i din mobil håller reda på var du är, varför du är där och vad du pysslar med under tiden och snart vet hela världen om det.

Snart är det inte heller bara din mobiltelefon som kommer att hålla koll på dig. När biltillverkarna ser sina affärsmodeller smulas sönder i takt med att extrautrustningen bestäms av leasingbolagen och oljebytena försvinner i takt med elektrifieringen måste de hitta nya vägar att tjäna pengar.

Ett sådant sätt är att sälja data. Din data. Bilen vet ju var du är och vart du är på väg, vem du ringer på vägen dit och hur mycket du lastat i bagageutrymmet.

Den utvecklingen går raskt framåt. Med fler sensorer, större datorkraft och snabbare uppkoppling ökar datamängden explosionsartat. Och själva bilaffären, den gör du ju över nätet.

För bilbolagen är det jackpot. Först kan de sälja bilen till dig, och sedan dig till techbolagen, myndigheterna eller vem som nu är intresserad av informationen.

Frågan börjar bli brännhet: vem ska äga och kontrollera den data som din bil genererar, och vem ska bestämma hur den ska distribueras? Inte minst spelar det roll för hur den nya gruppundantaget inom EU för märkesbilhandeln kommer att se ut och Motorbranschens Riksförbund, MRF, ser frågan om tillgång till data från fordon och transaktioner som en av branschens ödesfrågor.

På organisationens hemsida uttalar sig förbundets vd Tommy Letzén och säger att ”detta förändrar hela spelplanen, vilket ställer krav på nya spelregler”.

Inom den enorma EU-apparaten pågår just nu också arbetet med att säkerställa rättvis tillgång till fordonsgenererad data och att spika ihop rättsliga ramar för en framtida lagstiftning. Det är bra, för att inte säga nödvändigt, för frågan är lika viktig som den är okänd för det stora flertalet. MRF vill hävda ”bilhandelns och servicemarknadens fulla rätt”. Det är helt rätt. Men det är minst lika viktigt att också hävda individens rätt till sin egen data.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125