23948sdkhjf

Ledare #14: Förläng däckbytesperioden nu

Två veckor är inte tillräckligt för att byta däck på hela vagnparken. Det krävs en förändring av regelverket.

Just nu kokar det av aktivitet ute på landets verkstäder. Det är däckbytartider och efter den 15 april är säsongen slut. Så har det varit de senaste tio åren. Förr hade man fyra veckors fönster på våren, sedan ändrades det av miljöskäl till två.

Det är förstås en galen insats som landets verkstäder måste mäkta med, att byta däck på två miljoner bilar under två veckors tid. Två veckor av långa dagar med tunga lyft och monotona arbetsuppgifter. Man måste ta in tillfällig personal, som kanske inte är kvalificerad.

I en TT-artikel rasar Däckbranschen Sveriges vd Fredrik Ardefors över situationen och pekar på att att i den korta men intensiva däckbytarperioden lockar mindre seriösa aktörer. ”Det dyker alltid upp koncept och opportunister på olika sätt när inte marknaden kan svälja behovet”, säger han.

Särskilt illa är det under den pågående coronapandemin. Begränsningar gäller för hur många som får vistas i lokalen och hårda krav på isolering gäller vid sjukdomsfall i familjen. Och ska man stanna hemma blir det svårt att jobba långa arbetspass i däckverkstaden.

Men Transportstyrelsen stod på sig och sade ”ingen förlängd hjulskiftesperiod”, trots påstötningar från flera branschorganisationer. Det var en tvärvändning från fjolåret, då man faktiskt förlängde perioden med ett par veckor för att minska smittspridningen.

Men i år tyckte man att ”erfarenheter och kunskaper vad gäller begränsning av smittspridningen är på helt annan nivå än under våren 2020”. Men det struntar förstås coronaviruset i och intensivvårdsavdelningarna är precis lika överbelamrade nu som då.

Men det är ändå inte coronapandemin som är orsaken till problemet, det har bara förvärrat en redan bekymmersam situation. Det är inte sunt att tvinga en hel vagnpark till verkstaden samtidigt.

Så förläng däckbytesperioden. På hösten har vi två månader på oss och det fungerar alldeles utmärkt. Sätt däckbytesperioden till exempelvis mellan 1 mars och sista april. Då kan de som bor i mildare klimat byta tidigare, och där vintern fortfarande ligger tung kan man hålla ut med dubbdäcken så länge det behövs.

Folk kommer inte att okynnesköra med fel typ av däck bara för att de får. Men däckverkstäderna kommer att kunna planera sin beläggning lite bättre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156