”Låt miljöbilsdefinitionen vara”
I ett remissyttrande kritiserar 2030-sekretariatet att Infrastrukturdepartementet planerar ta bort den svenska miljöfordonsdefinitionen när EU:s regler för miljökrav vid upphandling av bilar och vissa kollektivtrafiktjänster införs.
– Vi har flera gånger sett hur regeringen tagit fel beslut av rädsla för vad EU kan göra, säger Jakob Lagercrantz, vd 2030-sekretariatet. Det hände med skatten på solel 2016, och höll på att hända kring miljömärkningen av drivmedel. Det tog ett par telefonsamtal med EU-kommissionen för att klargöra att Sverige misstolkade EU:s intentioner.
I övrigt är remissförslaget ett lydigt införande av vad som beslutats i EU. Infrastrukturdepartementet missar dock att ta hänsyn till att Sverige har klimatmål för transportsektorn som är 3,5 gånger högre än EU:s, och att Sverige ligger betydligt längre fram än EU när det gäller laddbara fordon. I Sverige utgör laddbara fordon 40 procent av nybilsförsäljningen, i EU är motsvarande siffra 10 procent. Gällande biodrivmedel ligger Sverige ligger längst fram i Europa med över 30 procent biodrivmedel på marknaden, jämfört med EU:s genomsnitt på under 10 procent.
– Sverige visar på konkret miljöpolitik, medan EU har radikala mål först 2050. Svenska beslutsfattare behöver tydligt visa att Sverige med de ambitiösa klimatmål vi har är i en unik position, och behöver ha tuffare regler, kommenterar Jakob Lagercrantz. Sverige ska hålla klimatfanan högt, inte stå med mössan i handen.