SFVF och SBF: små verkstäder kan slås ut
Den risken är överhängande om fordonstillverkarna genom bristande konsekvensutredningar ges ensamrätt till bilens digitala innehåll.
Det menar de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, efter att de inom ramarna för lobbyalliansen AFCAR:s arbete haft ett möte med Transportstyrelsen. Ett möte som avhandlade FN:s förordningar R155 och R156 om datasäkerhet och datasäkerhetshanteringssystem respektive mjukvaruuppdatering och mjukvaruuppdateringshanteringssystem samt EU:s reparationsförordning 2018/258.
– Syftet med mötet var att visa på effekterna av att införliva FN/ECE-förordningen R155 inom cybersäkerhet med EU-lagstiftning utan införandet av ytterligare, robusta, genomförandeåtgärder. Vi berörde även frågor rörande säker dataåtkomst via OBD. Dessutom tog vi även upp den generella frågan om fordonsdatan och kravet konkurrensneutralitet som ger eftermarknadens samtliga spelare fortsatt tillgång till spelplanen, säger Bo Ericsson, branschdirektör SFVF.
Bosse Ericsson är också tydlig med att under arbetsprocessen med framtida regelverk måste man skilja mellan cybersäkerhet och tillgång till fordonsdatan.
— Även om båda kokar ner i cybersecurity och krav på behörighet och säker åtkomst, så är det två helt skilda frågor som berör olika nivåer inom automotive- och mobilitetssektorn, påpekar han.
Han ser en särskild utsatthet för småverkstäder på landsbygden som åter riskerar att ställas inför höga investeringskostnader som kan undergräva hela verksamheten för dem.
– Blir trösklarna allt för höga riskerar vi en ny våg av bilverkstadsdöd, konstaterar Bosse Ericsson och tillägger att bilverkstäder är en viktig samhällsservice inte minst på den bilberoende landsbygden.
Johnny Bräster, ordförande för SBF, betonar vikten av konkurrens på lika villkor samt alla verkstäders rätt att konkurrera på hela marknaden. Han lyfter även fram alla bildelsleverantörers rätt att fortsatt både kunna tillverka och leverera delar som uppfyller alla tekniska krav till eftermarknadens samtliga aktörer.
– EU vill ha konkurrens, de vill att konsumenterna ska ha valfrihet. Ha tillgång till en marknad med många spelare som erbjuder sina tjänster till ett rimligt pris inom ett rimligt avstånd, säger han.
I svenska AFCAR, Alliance for the Freedom of Car Repair in the EU, ingår Sveriges Bildelsgrossisters Förening, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, Fordonsverkstadsutrustarna och M Sverige. Johnny Bräster, SBF, är talesperson.