23948sdkhjf

Studie: Elbilsbrand inte är farligare än vanlig bilbrand

Släckning av en brinnande elbil är inte mer riskfyllt för räddningstjänsten än en brinnande dieselbil, även om det sker i en tunnel, enligt en färsk studie.

Enligt faktiska erfarenheter är elbilar mindre benägna att börja brinna är fossilt driva diton. Det är dessutom mycket sällan som det är batteriet som är orsaken till en brand i elbilen. Däremot brinner en elbil annorlunda än en fossilbil. Ofta hinner räddningstjänsten släcka elbilsbranden innan den lett till några utsläpp av vätefluorid, enligt forskare Rise. För det tar lång tid för en brand att nå till elbilens batteri.

Enligt en färsk studie från Österrike står landets tunnelsystem redo för att klara elbilsbränder. Deras slutsats är visserligen att en elbil som börjar brinna i en lång tunnel innebär en något större risk för räddningstjänstens personal än en vanlig bensin- eller dieselbil. Men, inte mer än vad landets tunnelsystem kan hantera.

– Tunnelsystemen i Österrike är i bra skick för att klara utmaningen med brinnande elfordon, säger Peter Sturm, professor vid det tekniska universitetet i Graz.
Men till skillnad från äldre studier eldade forskarna och räddningstjänsten i Österrike flera batteripaket samt tre elbilar och två dieselbilar och mätte därefter bland annat temperaturutvecklingen från bränderna med 30 sensorer. En elbilsbrand utvecklar omkring 6–7 MW, mot 5 MW för en brinnande fossilbil, motsvarande ungefär 25 brinnande träpallar, enligt forskarna.

En till två MW betyder inte någon större risk för räddningstjänsten då Österrikes tunnelsystem är byggda för att klara 30 MW. Och vätefluoridutsläppen behöver inte betyda någon ökad risk i en tunnel.

– Dessa högkoncentrerade brandgaser samlas huvudsakligen i de övre delarna av tunneln och därmed utanför det område som är relevant för människor. Det betyder att flyktvägarna inte påverkas, säger Peter Sturm.

Då studiens budget var begränsad till 250 000 euro räckte pengarna inte till några test med större fordon, som bussar och lastbilar. Något som är ett problem, menar Peter Sturm, eftersom batteridrivna sådana lär utveckla mycket mer värme när de brinner.

Elbilsbränder i parkeringshus behöver också studeras ytterligare, menar Sturm.

– Våra resultat visar en betydligt högre potentiell risk vid elbilsbränder i parkeringshus med flera våningar, säger han.

Till sist visar studien att att vanligt vatten funkar bäst för att släcka en elbilsbrand, i alla fall när det sprutas direkt in i batteripaketet med hjälp av en speciell brandsläckare – som kräver särskild utbildning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141