Halvledarbristen gav färre bilar i september
Denna minskning av försäljningen orsakades till stor del av brist på tillgång till fordon på grund av den pågående halvledarbristen, skriver ACEA.
Förra månadens svaga resultat replikerades på landsnivå – alla större EU-marknader noterade tvåsiffriga nedgångar: Italien minus 32,7 procent, Tyskland minus 25,7 procent, Frankrike minus 20,5 procent och Spanien minus 15,7 procent.
Under de tre första kvartalen 2021 steg bilregistreringar i hela EU med 6,6 procent för att nå 7,5 miljoner enheter, eftersom betydande vinster tidigare under året bidrog till att hålla kumulativa volymer på positivt territorium.
När man tittar på de största EU-marknaderna har Italien den högsta ökningen hittills med plus 20,6 procent, följt av Spanien plus 8,8 procent och Frankrike plus 8,0 procent. Däremot gick den tyska bilmarknaden tillbaka med minus 1,2 procent.
ACEA representerar 15 stora Europabaserade bil-, skåpbils-, lastbil- och busstillverkare: BMW group, CNH Industrial, DAF Trucks, Daimler, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Jaguar Land Rover, Renault group, Stellantis, Toyota Motor Europe, Volkswagen group, Volvo Cars och Volvo group.
LÄS ÄVEN: Så många färre fordon blir det i år på grund av halvledarbristen