Dagens A-traktorägare är påpassade
Vi träffar A-traktorägaren Simon Ring i samhället Almunge öster om Uppsala, vid en invigning av en garagelokal för motorintresserade ungdomar. Simon har alldeles nyligen köpt en färdig A-traktorkonverterad BMW 535 diesel av 2004 års modell och håller på att bygga om en likadan BMW hemma. Bilens 3 liter stora dubbelturboöverladdade raka sexa ger 272 hästkrafter i originalutförande. Men det är inga problem att krama ur över 300 hästkrafter ur motorn, påpekar Simon:
– Den här bilen är steg två-optimerad.
När du tagit ditt B-körkort – konverterar du BMW:n till vanlig bil igen?
– Nej, jag säljer den som A-traktor, jag får mer betalt för den än om jag säljer den som vanlig bil.
Vad har du behövt göra för att spärra hastigheten på bilen?
– Den är ECU-spärrad, spärrad i motorstyrdonet. Man går bara in med en dator och programmerar om i ECU:n.
Hur bemöts du av medtrafikanter när du är ute och kör med din A-traktor på vägarna?
– Det är många som tutar och är irriterade, som vill köra om och tycker man är i vägen, och borde hålla sig borta från stora vägar.
Har du blivit stoppad av polisen någon gång?
– Ja, för inte så länge sedan faktiskt. Poliserna höll på i typ två timmar, de kollade allt möjligt på bilen.
FAKTA A-traktorer
Trafiksäkerhetsverket införde 1963 möjligheten att bygga om och registrera en bil eller lastbil till s kallad A-traktor, då som ett alternativ till dåtidens så kallade EPA-traktor. Nyregistrering av EPA-traktorer förbjöds 31 mars 1975 men i stället tog A-traktorreglerna över helt. "A" står för traktor klass A (vägtraktor (numera klass I)), (klass B är jordbrukstraktor (numera klass II)).
A-traktorn ska vara konstruerad för en maxhastighet av 30 km/h och vara ombyggd så att det är uppenbart att den inte längre är avsedd för person- eller godstransporter. Den får ha säten för en eller två passagerare bredvid föraren.
Källa: Wikipedia, Transportstyrelsen