Därför är det mera tidskrävande att rostskydda dagens bilar
Teknologisk Institut (TI) i Danmark gör varje år kvalitetskontroller hos landets stora aktörer inom rostskyddsbehandling – Dinitrol, Tectyl, SUVO och Tektrol. I TI:s rapport över den senaste kontrollen förra året av totalt 103 anläggningar i Danmark kommenterar flera av rostskyddsaktörerna att arbetet med att rostskydda nya bilar blir alltmera tidsödande.
Orsakerna att rostskyddsbehandlingar av fabriksnya bilar tar allt längre tid är enligt branschen flera:
Ökande tidsåtgång för att tvätta av bilarna,
Ökande tidsåtgång för att demontera bland annat innerskärmar och skyddsplåtar,
Ökande tidsåtgång för att påföra rostskyddet på grund av alltmera komplicerade anvisningar för hur rostskyddet ska sprutas på.
Arbetet med att spruta på rostskyddsmedlet utgör idag bara en fjärdedel av arbetstiden på varje bil, enligt rostskyddsaktörerna. Samtidigt ökar tidsåtgången för förberedelserna, bland annat på grund av att sprutanvisningarna tar allt mera tid i anspråk. Det som gör sprutanvisningarna allt mera avancerade är att bilarna har allt mer kablage, sensorer, dämpnings- och isoleringsmaterial och alt fler och nya sammanfogningstekniker för karossdelarna vilket gör sprutarbetet alltmera tidsödande och komplicerat.
– Komplexiteten hos nya bilar innebär allt större utmaningar även för rostskyddsbranschen framöver med nya material och materialkombinationer i exempelvis zink och koppar och allt fler och nya svets-, limnings-, lödnings- och sealingmetoder och kombinationer, säger Jan Helbo som skrivit rapporten över TI:s senaste kvalitetskontroll av de danska rostskyddsaktörerna.
Samtidigt håller sprutscheman och anvisningarna allt högre visuell kvalitet och är betydligt mera pedagogiskt skrivna än för bara några år sedan, menar TI.