23948sdkhjf

Många konsumenter får rådet att ha additiv i nya bensinen

Flera stora näthandlare och en av Europas större dagstidningar ger rådet till dem som kör bensinbil med den nya E10-bensinen att blanda additiv i bensintanken för att motverka det extra slitage som den nya bensinen medför.

I augusti introducerades E10 – den nya 95-oktaniga bensinen som ersätter den tidigare E5-bensinen – i Sverige och EU. Som namnet antyder innehåller E10 dubbelt så hög inblandning av etanol (10%) som den tidigare E5-bensinen.

Såväl myndigheter som bransch- och konsumentorganisationer har gått ut med informationen att alla bensinbilar tillverkade 2011 och senare är anpassade för att köras på E10-bensin men det har också skrivits en hel del om det extra slitage som det innebär för motorn att övergå från den gamla E5- till den nya E10-bensinen.

På stora ehandelsbutiker för bildelar och bilvårdsprodukter som bland andra Autodoc och Eurocarparts råder man i utförliga artiklar kunder som kör bensinbilar att använda de additiv som finns på marknaden (och som butikerna själva säljer) och som är avsedda för bilar som körs på E10-bensin.

Även den brittiska dagstidningen Daily Express berättar i en utförlig artikel om att andra ger råd och delat med sig av positiva erfarenheter av att använda additiv i E10-bensinen.

Bakgrund reduktionsplikten

Den så kallade reduktionsplikten höjdes den 1 augusti i år från 4,2 procent till sex procent och då introduceras E10 som ny bensinkvalitet på den svenska marknaden och blev därmed den nya standardbensinen. Syftet med att införa E10 som redan finns i 14 andra länder inom Europa är att den ska bidra till att minska koldioxidutsläppen och därmed vara ett viktigt steg i att nå Sveriges klimatmål. De allra flesta bensindrivna personbilar, även äldre, kan köras på E10.
Källa: Drivkraft Sverige

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062