There’s no replacement for displacement
För den där absoluta topprestandan förlitar sig numera nästan alla tillverkare på någon form av överladdning, eller elektrifiering för att kunna nå effekttoppar på över 1 000 hästkrafter. Men Chevrolet har tagit ett blad ur Walter Owen Bentleys bok* och utvecklat en V8 crate-motor som förlitar sig på gammal hederlig volym för att kunna nå ett fyrsiffrigt effektuttag.
Den nya Chevrolet Performance ZZ632/1000 är deras största och mest effektfulla crate-motor. Den har premiär på SEMA-showen i Las Vegas i början av november och de första leveranserna är inbokade till tidigt 2022.
Motorn har en volym på imponerande 10,35 liter (eller 632 kubiktum) och är designad för att köras på helt vanlig bensin från den lokala pumpen. I USA betyder detta 93 oktan vilket översätts till 98 oktan i Sverige. Chevrolet har släppt ett dyno chart som visar att det finns mer än 800 Nm vid 3 000 varv/min och att vridmomentskurvan inte dippar under det hela vägen till 7 000 varv/min, som är motorns rekommenderade varvstopp. Max moment kommer vid 5 600 varv/min och är hela 1 188 Nm (eller 876 lb-ft) och maxeffekten på över 1 018 hästar (1 004 hp; det är skillnad på mekaniska hästar och metriska hästar i förhållandet 1:1,014) nås vid 6 600 varv/min.
Motorns järnblock delas med Chevrolets mindre ZZ572-linje av crate-motorer. Den större volymen kommer från uppborrade cylindrar och en något längre slaglängd. Vevaxel och vevstakarna är gjorda av smitt stål medan kolvarna är av smitt aluminium. Insprutningen sker via insugsventilen och för att varje cylinder ska ge samma effekt har Chevrolet sett till att alla insugsventiler är av samma storlek, till skillnad mot andra big block-motorer där de ofta är av olika storlek.
Tänk ett varv innan du får för dig att byta ut din nuvarande motor då Chevrolet säger att motorn är designad för tävling och därför inte lär passera genom besiktningens avgaskontroll. Det finns ännu inga uppgifter om pris men den näst starkaste crate-motorn är en ZZ572 och kostar 23 000 dollar vilket motsvarar 198 000 kronor.
*W.O. Bentley sade berömt there’s no replacement for displacement (vilket betyder att det inte finns någon ersättning för slagvolym) när någon ville montera en kompressor på hans trelitersmotor. Istället utvecklade han en 4,5-litersmotor.