Analytiker: Därför bör bilhandlarna köpa på sig mer bilar
Det är grundämnet magnesium, som används vid tillverkningen av aluminium, som nu blivit en bristvara – något som lett till stora prishöjningar på magnesium på världsmarknaden. Detta befaras kunna leda till att bilfabriker tvingas stänga ned produktionen om 3-4 månader, enligt analytiker.
– Kina står enligt Financial Times för omkring 85 procent av all utvinning av magnesium i världen och där har man trappat ned på produktionen – som är mycket energikrävande – på grund av ökade energipriser och för att nå klimatmål, förklarar den danska branschanalytikern René Tønder:
– Bilindustrin använder omkring 35 procent av världens årsproduktion av magnesium och det finns idag inget alternativ till magnesium i aluminiumtillverkningen. Samtidigt håller magnesium bara för lagring i upp till tre månader, därefter börjar det oxidera.
Något som gör magnesiumbristen extra kritisk för branschen är att Europa inte har någon egen utvinning av magnesium utan är helt beroende av den magnesium som kommer från Kina. Och nu väntas Kina dessutom styra om magnesiumproduktionen så att större volymer säljs på den inhemska marknaden och mindre säljs på export, förklarar René Tønder.
– Om inte Kina snart ökar magnesiumproduktionen till tidigare nivåer så kan många biltillverkare i praktiken komma att bli tvungna att stänga ned sin produktion om 3-4 månader.
Därför råder René Tønder nybilshandlare att köpa in ordentligt med nybilar i lager, medan möjligheten ännu finns. Och om magnesiumbristen som befarat leder till nedstängning av produktionen hos biltillverkarna så lär efterfrågan och priserna på begagnade bilar sannolikt öka igen, säger René Tønder:
– Mitt råd till begagnatbilhandlarna är att om man tycker att inköpspriserna på begagnat är höga idag så gör man nog klokt i att överväga att ändå köpa på sig fler bilar. För har man rätt bilar i lager till våren så kan man komma att sitta på stora värdeökningar.