23948sdkhjf

Ledare#35: Uteblivna elektrifieringen som kunde sparat stora CO2-utsläpp

Frostnätterna kommer allt tätare och snart är vi mitt inne i motorvärmarsäsong – det vill säga då en betydande andel av alla som kör dieselbil i Sverige låter värma upp bilkupén med den fabriks- eller eftermonterade bränslevärmaren.

För bara några år sedan uppmärksammades i media att bränslevärmaren på bilar saknar avgasrening, vilket innebär att den under gång spyr ut betydligt smutsigare avgaser – däribland sotpartiklar och kväveoxider (NOx) än dieselbilen gör ens när motorn går kall. Ett märkligt faktum i en tid då EU jagar biltillverkarna med blåslampa för att få dem att minska utsläppen av – utöver koldioxid – framför allt NOx och sotpartiklar.

Vad hade hänt ifall EU:s politiker och lagstiftare varit medvetna om bränslevärmarens utsläpp? De hade kanske krävt avgasrening på alla bränslevärmare, vilket i så fall kanske skulle ha gjort dem till en för dyr tillvalsutrustning för de flesta bilägare?

I så fall tror jag det hade blivit betydligt vanligare med eldriven motor- och kupévärmare som standardutrustning på dieselbilar – ett fullgott alternativ för alla som har tillgång till eluttag utomhus vid hemmet.

För många av dem som äger en dieselbil med fabriks- eller eftermonterad dieselvärmare, eller gjort det det senaste årtiondet, hade det dessutom varit pålitligare och billigare att värma upp bilen med en eldriven motorvärmare. I synnerhet för många av Sveriges alla bilägare som kör eller kört en diesel-Volvo med fabriksmonterad bränslevärmare.

Volvos dieselvärmare har en stor benägenhet att sluta fungera – enligt flera verkstäder jag pratat med över 80 procent av dieselvärmarna på Volvos bilar. I mitt fall gäller det hundra procent av de hittills fem bränslevärmarutrustade Volvo-dieslar jag ägt. Och en kostnad för att åtgärdas som avskräcker många Volvoägare. Senast jag bad om ett kostnadsförslag ville den Volvo-auktoriserade verkstaden ha strax över 20000 kronor för arbete och material.

Tänk om Volvo hade varit proaktiva och erbjudit alla Volvo-ägare med trasig bränslevärmare alternativet installation av elmotorvärmare och kupévärmare till rabatterat pris istället för svindyr reparation av bränslevärmaren. Det hade gett många nöjdare Volvo-ägare, och sparat stora mängder utsläpp av koldioxid, NOx och sotpartiklar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079