Varning för adbluebrist i Europa
Den senaste veckan har många branschmedier rapporterat om både hamstring av adblue på många platser runt om i Centraleuropa och om att flera europeiska adbluetillverkare tillfälligt stoppat produktionen på grund av att priset på den viktiga insatsvaran naturgas rusat i höjden.
Flera tidningar rapporterar om hamstring av adblue i Slovakien oh en orsak uppges vara att rykten om att den största tillverkaren av adblue i Europa – Duslo S.A – tillfälligt skulle stoppa adblueproduktionen spreds redan innan företaget själv gick ut med informationen om att de faktiskt hade infört ett produktionsstopp. Priserna på adblue i Slovakien ska enligt Trans.info också ha ökat rejält de senaste dagarna.
I Italien har en av landets största tillverkningsanläggningar för adblue – företaget Yaras fabrik i Ferrara – tillfälligt stoppat sin produktion i fyra veckor. Redan för en dryg vecka sedan rapporterade flera medier om kraftigt höjda priser på adblue i Italien – från 250 euro/1000 liter till 500 euro/1000 liter.
Även adbluetillverkaren BASF rapporteras ha infört tillfälligt produktionsstopp vid sina adbluefabriker i Ludwigshafen i Tyskland och Antwerpen i Belgien.
I Sverige märks krisen för adblue-tillverkarna i Centraleuropa genom höjda priser på adblue. Hos Sijab i Östersund, som levererar adblue över hela Sverige, har man än så länge bara märkt av en ökning av priset på adblue. Några problem med tillgången på adblue på Sverigemarknaden har man än så länge inte någon information om.
Hos branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag säger man sig inte ha fått någon information eller några signaler om någon begynnande brist på adblue på Europamarknaden.
Adblue används i dieselmotorer med SCR-avgasreningssystem och dessa är mycket vanliga bland bilar med Euro5- och Euro 6-dieselmotorer.