23948sdkhjf

Ledare#36: Ska vi ha verkstäder som jobbar med andras misslyckanden?

Kunder som betalar fyrsiffriga belopp till en verkstad utan att ha fått felet avhjälpt är ett misslyckande som spiller över på alla andra skötsamma och hårt arbetande verkstäder i landet. När ska branschen börja ta i detta?

Nyligen gjorde jag ett återbesök på en mindre oberoende verkstad med tre fordonstekniker i Uppland som är specialiserad på avancerad felsökning och på bilel och bilelektronik och som tillhör de allra skickligaste i landet. Du kan läsa om besöket på sidorna 4-5 och vi kommer göra fler besök där framöver.

Det intressanta med denna verkstad är att den tjänar som lackmuspapper på branschens förmåga. Orsaken till detta är att en stor majoritet av dess kunder och kundförfrågningar rör sig om:
kunder som inte fått hjälp eller bristfällig hjälp hos andra verkstäder,
andra verkstäder eller bilhandlare som direkt skickat kunden vidare till eller själva lämnar kundens bil till denna verkstad,
försäkringsbolag som vill få hjälp att åtgärda en bil istället för att lösa in och skrota den.

Denna verkstad är överhopad av jobb och tvingas avvisa majoriteten av alla förfrågningar och efterfrågan på deras tjänster har ökat stadigt.

Exemplen på kunder som denna verkstad fullt ut hjälpt – efter att kunden redan betalat allt från tiotusentals kronor till långt över 100000 kronor på en annan verkstad – utan att få problemet åtgärdat är förskräckande många. Nyligen har man hjälpt en bilägare som debiterats över 100000 kronor (mer än bilens värde) av en märkesverkstad – utan att problemen på kundens bil – dyrare bil av premiummärke – åtgärdats.

Allra tydligast tycker jag denna problematik blir när man tittar på några av verkstadens kunder genom åren – chefer och ägare i verkstadsbranschen som alltså lämnar in sin bil till en extern verkstad flera mil bort, istället på den verkstad de äger eller inom det företag de har en hög befattning på.

Det är inget litet problem jag här tar upp, utmaningarna är flera:

bristande betalningsvilja hos kunderna,

bristande kunskap bland bilägarna om dagens bilars komplexitet och svårigheten att hitta fel hos bilen,

bristande utbildning/information och stöd från biltillverkare/importörer/generalagenter.

Det kommer alltid att dyka upp kunder vars bil inte helt går att åtgärda, till exempel för att skadorna på elektronik och elsystem blivit för omfattande eller bilen manipulerats. Men branschen behöver börja uppmärksamma problemet och prata om det, och sätta press på biltillverkarna, importörerna och generalagenterna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125