Felsökningsexperten berättar om de vanligaste problemen
– Vi har ofta felsökningar där felet på bilen inte är konstant utan kommer och går, och att vi får fram massor med konstiga felkoder. Det är nog det allra vanligaste på de bilar vi jobbar med.
Vi gör alla typer av elektromekaniska mätningar och vi använder oss av oscilloscop. Det är viktigt för att verkligen förstå vilken komponent som det är fel i.
– Vi jobbar också ofta med alla typer av kodningar och programmeringar – sådant som inte går att göra i exempelvis Autocomm eller Launch.
– Problem som vi ofta hittar på de bilar vi jobbar med är jordfel, kontaktfel, kabelfel, oxiderade kontaktstycken.
En typ av fel som Remigijus dock inte stöter på så ofta som man kanske kan tro är:
– I nio fall av tio där kunder säger till oss att det är fel i styrenheten på deras bil så ligger felet någon annanstans i bilen. I nittio procent av alla bilar vi jobbar med finns felet i jordningen, kablarna eller i ett kontaktstycke.
Och de kunder som vänder sig till Bestronic är övertygade om att felet ligger i ett av bilens styrdon är verkstäder. Remigijus tror att många verkstäder med små investeringar skulle kunna förbättra sina felsökningsresurser:
– Man ska inte bara ha en felsökningsdator. Man bör man ha minst två olika felsökningsdatorer i verkstaden, för att täcka in så många bilmärken som möjligt. Annars är det stor risk att man råkar ut för att man felsöker en bil och får fram konstiga eller helt felaktiga felkoder, och så står man med felaktig information när man ska lösa problemet.
Läs även: Bestronic summerar fem år mef felsökning