Han summerar 5 år med felsökning
2016 startade Remigijus Jucas tillsammans med en kompanjon en fordonsverkstad i Knivsta söder om Uppsala och de började tidigt att inrikta sig på avancerad felsökning och bilel och bilelektronik. Remigijus och hans kollega tog sig an allt från reparationer och programmering av motorstyrdon och trilskande cabriolet-mekanik till vattenskadade bilar där hela kablage behövde bytas ut och navigation som krånglar.
Kunderna, som ganska snart började komma in i en stadig ström är en blandning av oberoende och märkesverkstäder, bilhandlare, privatbilägare och försäkringsbolag som söker ett alternativ till att skrota en nyare bil.
När vi besökte Remigijus Jucas hösten 2019 hade han hunnit bilda aktiebolag, hade två anställda och hans verkstad ”Bestronic AB” hade flyttat in i nya lokaler i Knivsta intill E4. Vid vårt återbesök drygt två år senare har Bestronic fortfarande två anställda och Remigijus telefon ringer oavbrutet under vårt dryga timmeslånga besök.
– Vi skulle kunna jobba hur mycket som helst. Det är bara fler och fler som kontaktar oss, vi får många många fler förfrågningar än vi hinner med, berättar Remigijus Jucas.
Trots en stadigt ökande ström av förfrågningar har Remigijus inte utökat verksamheten och anställt fler.
– Jag vill inte växa med mer än med någon enstaka till anställd. Blir vi större än så så är det svårt att hålla kontrollen och bibehålla den höga kvalitet vi har på våra jobb. Jag och min personal drivs av passionen för jobbet – vi vill jobba med kvalitet, inte kvantitet.
En annan faktor som gör det mindre intressant för Remigijus att växa är att det är alldeles för dålig lönsamhet i att jobba med bilar där andra verkstäder gått bet där de ofta lägger många timmar enbart på felsökning per bil, förklarar Remigijus.
– Jag förstår varför nästan inga andra bilverkstäder jobbar som vi. Man behöver fokusera på löpandebandjobb – service och enklare reparationer – för att ha en bra lönsamhet. De flesta kunderna är inte heller beredda att betala vad det kostar när tusenlapparna rullar iväg bara för felsökning. Folk lägger gärna flera hundratusen på nytt kök och badrum hemma, men när verkstadsbesöket kostar tiotusen blir de missnöjda.
Så framtiden ligger kanske i att fokusera på exklusiva bilar och bredda verksamheten – till exempel att börja jobba med utbildning och kanske tunga fordon, tror Remigijus Jucas. Att börja med enkla jobb är inget alternativ:
– Det är det här som är min passion.
När Remigijus ser på sina fem år som bilverkstadsföretagare tycker han det är tråkigt att det trots allt tal om hållbarhet och återvinning här i Sverige är så mycket bildelar som byts ut och slängs och bilar som skrotas istället för att repareras.
– Det är dåligt för miljön.
Läs mer om Bestronics arbete: Vanligaste problemen som Bestronic stöter på
De lagar felen som kostar mer än bilen