Atracco: Därför är Sverige bäst i Europa på bilåtervinning
Hur kommer det sig att det ser ut så tror du?
– Det beror på att det i praktiken inte har funnits någon riktig bilåtervinning på andra håll. Riktig bilåtervinning är i princip en baklänges bilfabrik, kan man säga.
Men menar du att Sverige är bättre på bilåtervinning än till och med Tyskland som är ett gammalt och Europas största biltillverkarland?
– Ja. Och en viktig orsak är att de i Tyskland inte har något samarbete mellan bildemonterarna på det sättet som vi har i Sverige. Här jobbar ju de 24 största bildemonterare i samarbete genom Märkesdemo. Därför behöver en kund i Sverige inte ringa runt till alla 24 olika bildemonterare för att få tag in en bildel utan vi delar informationen om vilka dela vi har i lager och hjälper varandra med att få fram det som kunderna efterfrågar. En förutsättning för att samarbete mellan oss bildemonterare i Sverige fungerar så smidigt är att vi jobbar i samma it-system.
Utmärkande för svenska bildemonterare är inte bara att man återvinner en större andel av varje bil än i resten av Europa, påpekar Magnus Tagesson:
– Framför allt så tar vi vara på rätt delar. Hos den gamla typen av bildemonterare så plockade man av de delar man tyckte såg bra ut och som man trodde man kunde sälja. Medan man hos dagens bildemonterare här i Sverige har ett it-system som talar om vad man faktiskt säljer, vad som efterfrågas. Därför har dagens svenska bildemonterare en betydligt bättre kunskap om vilka delar som det lönar sig att ta vara på.
Vi är i Sverige i vissa stycken även bättre på bilåtervinning än Norge, där Atracco har en anläggning, menar Magnus Tagesson:
– I Sverige har bildemonterarna jobbat mera aktivt tillsammans med försäkringsbolagen, därför är vår insättningsgrad mycket högre i Sverige än i Norge – vi säljer tillbaka mycket högre andel bildelar till försäkringsbolagen i Sverige än vad man gör i Norge. Men det börjar bli bättre på den punkten i Norge. En utmaning i Norge är att deras bildemonterare jobbar mer som konkurrenter gentemot varandra än här i Sverige.
Även om bildemonterarna i Sverige ligger långt framme så finns det både utmaningar och potential att bli ännu bättre, menar Magnus Tagesson:
– Det finns nya utmaningar för oss. Det kommer nya typer av fordon och det förändrar vår bransch en hel del. Elbilsbatterier får vi jobba allt mera med, de skulle man säga är den nya tidens motorer. Och detta kräver utbildning av vår personal, ny typ av utrustning och batterierna kräver nya typer av lagring.
Har svenska bildemonterare koll på hur de ska hantera och lagra elfordonsbatterier?
– Ja, utifrån den kunskapen som vi har just nu så har vi gjort det bästa av situationen. Sedan kan vi naturligtvis vidareutveckla det, framför allt när det gäller lagring.
Hur har ni i Atracco rustat er för att jobba med elfordonsbatterier?
– Vi håller på och tittar på hur man jobba med batterierna på modulnivå. Varje elfordonsbatteri består av 8 till 16 moduler och varje modul är uppbyggd av ett antal celler. För att kunna börja krävs det mer kunskap och investeringar.