Volvon som väcktes igen efter tre decenniers drömsömn
Bilentusiaster har i många filmer på Youtube kunnat följa Verktygsbodens vd Lars Edvardssons arbete med att väcka liv i och renovera brittiska bilar. I somras tog han sig för första gången an en Volvo – en 164 som stått undanställd i många år.
– Jag hade besök av Markus Lindh som driver Mackans Garage, som har hjälpt mig att hitta en Rover. Vi frågade hans följare på Youtube vad de var intresserade av att följa – när vi jobbade med Volvon eller med Rovern. Och det var mycket mera intresserade av Volvon. Därför har vi fortsatt med att jobba med Volvon. Jag tycker det är ganska kul, för då lär jag mig något nytt, för jag har jobbat ganska mycket med engelska bilar. Att jobba med Volvon blir en helt annan grej; det är jättemycket grejer som är smarta och praktiska på Volvon, så jag förstår varför så många gillar att hålla på med Volvo.
Vad är det du slagits av när du jobbat med din Volvo 164, jämfört med brittiska bilar som du annars brukar jobba med?
– Det är väldigt mycket som är väldigt enkelt på Volvon. Många av de engelska bilar jag håller på med är verkligen ingenjörskonstruktioner – konstruktörerna kanske gjorde det lite onödigt krångligt. Men på Volvon ser man att de har fokuserat mycket mera på funktionen – att det ska vara enkelt att bygga och enkelt att serva bilen. Sedan är det väldigt enkelt när vi behöver delar till Volvon; då har vi VP Autoparts i Fristad bara några kilometer från oss.
– Och motorn är oerhört robust, den är helt i gjutjärn. Och den känns supergedigen – det är inga foder som kan sjunka. Motorn går jättefint.
Volvon du köpte – en 164E från 1973 – är ett objekt du blivit varnad för. Varför?
– Den var den första årsmodellen och en av få Volvo-modeller då som har elektronisk insprutning, och de bilarna ska man akta sig för säger många. Vi har fått igång Volvon men den går inte riktigt bra än, så det ligger definitivt någonting i vad folk säger om den elektroniska insprutningen på de här bilarna.
Har ni någon teori om vad som är problemet med den elektroniska insprutningen?
– Det vi tror nu är att det är lite givare som vi måste se att de har kontakt. När vi har fått insprutningen att fungera ordentligt så tror jag att motorn kommer gå riktigt bra. För den går fint när den är kall, men så fort den blir varm fungerar den inte riktigt. Så det är nog någon givare någonstans som inte riktigt lirar.
– Både Volvo och Saab hade bilar med elektronisk insprutning 1973 och Volvo gick sedan över till mekanisk insprutning 1974 – även Saab om jag inte minns fel. Så det var nog inte riktigt färdigutvecklat då.
Ni har lagt ut en dryg timmeslång film från arbetet med att få igång Volvon – hur har intresset varit så här långt?
– Det är många som hör av sig och erbjuder sig att hjälpa till, och då har vi bara visat första avsnittet i det som kommer bli en följetong. Man märker att det finns otroligt mycket kunskap om gamla Volvo-bilar i Sverige.
Så vi kommer att få se fler filmer från ert jobb med Volvon?
– Ja, det kommer fler filmer. Vi jobbar på Volvon varje torsdag ihop med Mackan, så det går så sakteliga framåt. Vi har kommit mycket längre med bilen än vad man kan se på den första Youtube-filmen.
Det talas om en boom just nu när det gäller intresset för äldre Volvobilar. Märker ni på Verktygsboden av den?
– Absolut. Intresset för Volvo är jättestort, för det är de här bilarna många har ett minne av. Amazon och 140 har blivit jätteheta och även 240. Och nu börjar även 740 bli attraktiva. Jag tror det har att göra med att äldre Volvo är väldigt användbara bilar. Boomen för amerikanska bilar som varit under många år håller på att plana ut, för det kostar så mycket att köra de bilarna, och folk har inte egna minnen och erfarenheter av amerikanska bilar på samma sätt som av Volvo.
Så startade de igång Volvon
Lars Edvardssons Volvo 164E är i originalutförande men saknade vid köpet en generator. Teamet införskaffade och satte dit en generator (dock ej original), kopplade på ström, bytte olja och filter i motorn och lyckades bland annat med hjälp av startgas, byte av tändstift och byta till en bränslepump från en donatorbil starta igång den efter några timmars arbete. Bränsletanken kopplades bort, för att man skulle slippa få in eventuell smuts och skräp från tanken in i spridarna och motorn.