Volvo Museum firar revolutionerande 30-åring
Den 11 november öppnade Volvo Museum i Göteborg sin specialutställning om Volvo 850 - en utställning som är öppen tills vidare. Besökare bjuds på ett antal speciellt utvalda bilar som symboliserar modellens framgång. Vissa av bilarna har aldrig visats för allmänheten tidigare.
Här är några Volvo 850-modeller som Volvo Museum visar för första gången:
850 Cabriolet: Yngve Nilssons Karosserifabrik i Laholm (Nilsson Special Vehicles) konstruerade och byggde vårvintern 1993 850 Cabriolet. Prototypen fick dock ingen efterföljare eftersom Volvos planer på egen produktion av kommande C70 Cabriolet, som lanserades 1997, redan påbörjats.
Volvo 850 Electric Hybrid Concept HEV 98: Denna konceptbil från 1995 var en rullande experimentverkstad. Volvons drivlina hade laddhybridteknik som uppvisade för den tiden revolutionerande förbruknings- och räckviddssiffror. Per-Ivar Sellergren var en av de ansvariga bakom prototypen, som var långt före sin tid.
Volvo 855 T-5R: På Genèvesalongen 1994 lanserades 850-modellen som skulle få mest uppmärksamhet – pippigula kombin ”T-5R”. Specialmodellen var tänkt att tillverkas i en serie på 2500 bilar. Den turboladdade motorn med laddluftkylare gav som mest 240 hästkrafter och vridmoment på 330 newtonmeter.
Volvo 850 2,5 ”Lillehammer OS 1994": Olympiska vinterspelen 1994, de sjuttonde i ordningen hölls i Lillehammer och var Norges andra olympiska spel. Volvo var huvudsponsor gällande transporter för de aktiva och arrangörer.
Volvo 850 GLT ”Pehr G Gyllenhammar” (1992): Detta exemplar kördes av Pehr G Gyllenhammar - Volvos vd, koncernchef samt styrelseordförande 1971-1993. Gyllenhammar lät under åren skräddarsy flera specialbyggda tjänstebilar som alla var rödlackade och med röd inredning - specialtillverkad av Volvo Personvagnars eget sadelmakeri i Torslanda.