23948sdkhjf

JULKALENDERN 5/12: Bilarna vi aldrig fick se på Sverigemarknaden

Den har drag av Rolls-Royce ochpåminner inte fronten lite om Peugeot 404? Kinas partipampar har ämda sedan 1950-talet kunnat åka ståndsmässigt i V8-drivna limousiner.

Hongqi var Kinas första bilmärke. Hongqi är kinesiska och betyder röd flagga, vilken länge
använts som symbol av kinesiska kommunister.
Hongqi lanserades 1958, som en lyxbil för landets elit. Den första Hongqi-modellen som lanserades hette CA72 och kom att användas av främst kinas partitoppar och utländska dignitärer. CA72 var baserad på en Chrysler och hade en V8 på 197 hästkrafter under huven.

1963 lanserades en lätt moderniserad modell – CA770 som också den hade en V8 under huven och tillverkades i blygsamma antal fram till 1980. Det sägs att modellen egentligen var baserad på Mercedes klassiska lyxlimousin 600.

I en intervju med berömda bilfantasten och TV-profilen Jay Leno 2016, då han provkör ett exemplar av Hongqi CA770, så berättar bilens kinesiske ägare att utvecklingen av CA770 utgick från en Mercedes 600 som fabriken fått tillgång till 1971. Bilen hade tillhört den berömde kinesiske generalen Lin Biao, som hann utses till dåvarande kinesike ledaren Mao Zedongs efterträdare, men som föll i onåd då han anklagades för att ha planerat en statskupp mot Mao. Lin Biao försökte fly Kina och övergav då sin Mercedeslimousin.

Mellan 1995 och 2006 tillverkades flera bilmodeller av utländska bilmärken i Kina under namnet Hongqi, bland annat tredje generationen Audi 100 och Lincoln Town Car. I mitten på 2000-talet visade Hongqi en över fem meter lång konceptbil som 2013 sedan lanserades
som en ny lyxlimousin i olika längder, under namnen L5, L7 eller L9 beroende på karossens längd och utförande.

Hongqi L5/L7/L9 var försedd med en sugmotor-V12 under huven som ger maximalt 400 hästkrafter och har ett vridmoment på 550 newtonmeter. Hongqi L5/L7/L9 tillverkas av den kinesiska fordonskoncernen FAW, som under 2018 förvärvade den lilla kinesiska
uppstickaren Byton. Vintern 2017-2018 hade Byton presenterat en eldriven konceptbil,
en suv. Elektrisk drivlina verkar dock inte vara ett alternativ som erbjuds till Hongqis lyxlimousiner, då den enda motor som vi på Hongqis hemsida hittar information om är den maffiga bensin-V12:an.

Julkalendern, lucka 4/12: Maybach GLS

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109