JULKALENDERN 8/12 – Bilarna vi aldrig fick se på Sverigemarknaden
Varje dag fram till julafton bjuder Motormagasinet på lite kortläsning om bilmodeller/bilmärken som aldrig hittade till Sverigemarknaden.
Ingen bokstav i bilars nomenklatur är lika mytomspunnen som M, för Motorsport. BMW:s specialavdelning för extra många hästkrafter.
Sedan födelsen av den första BMW M5 1984 har modellen varit kronjuvelen i M-avdelningens allt större flora av olika modeller. Men en sticker ut lite extra. Den sista med sugmotor och den första med automatlåda: Den fjärde generationen av M5 med internbeteckning E60.
BMW E60 M5 dök upp på marknaden 2004 och hade en monstruös V10-motor på 5.0 liter och som pumpade ut 507 hästar vid 7 500 varv/min. Den konstruerades från grunden för att hamna i M5 och matadekraften till bakhjulen via en automatiserad manuell låda, känd för sina hårda ingrepp vid växlingar. Det var nytt för M5, att föraren inte fick spaka själv.
Men BMW gjorde ett undantag och släppte 2006 M5 med en manuell sexväxlad låda i USA som ett tillval utan extra kostnad, till många européers förtret. Alla vet ju att jänkare knappt vet hur man växlar en manuell låda så irritationen var extra stor över att just de fick den möjligheten. För att lägga extra mycket lök på laxen gjorde BMW även så att garantin förverkades om bilen exporterades utanför USA.
Numera har en hel del manuella M5 letat sig över Atlanten, men när det väl gällde fick man bara längta.
Julkalendern, lucka nr 7: Volkswagen Atlas