LEDARE#1: Bilhandeln får inte upprepa dieselfiaskot
Motormagasinets reporter Jens Trulsson är inte bara väl bevandrad och tekniskt kunnig när det gäller bilar, han har även skaffat sig åtskilliga mils erfarenhet av elbilar. En sak han erfarit är att många elbilsägare tycks snabbladda sina bilar på ett ineffektivt sätt som skapar onödiga flaskhalsar vid laddstationen. Det vill säga att många gärna snabbladdar sin elbil tills batteriet är fulladdat eller nästan fulladdat.
Det ineffektiva och rentav meningslösa med att snabbladda ett elfordonsbatteri tills det är fullt eller nästan fullt är att laddningen när batteriet är laddat till cirka 80 procent eller mer tar mycket lång tid, det vill säga går oerhört långsamt. Det smarta och effektiva sättet att snabbladda sin elbil på är att ladda den upp till max 80 procent – inte mer.
Det finns även andra skäl för bilhandlarna till att ge köpare av en laddbar bil, och i synnerhet en ren elbil, extra vägledning. Ägaren till en elbil behöver korrekt information om hur elbilen laddas, nödvändiga prestanda på eluttaget, omgivningen där elbilen laddas, batteriets tolerans för snabbladdning för att nämna några exempel. Gör man fel vid laddning av ett elfordon kan man i värsta fall överbelasta laddutrustningen och elnätet, vilket riskerar att leda till överhettning och brand.
Premiären och boomen för miljöbilsmärkta dieselbilar för runt tio år sedan kan tjäna som ett avskräckande exempel på hur det kan gå när bilköpare inte får korrekt information om den bil de köper:
När en rad snålare dieselbilmodeller fick miljöbilsklassning blev de i ett slag mycket populära. Med en gräns för miljöbilsklassning på max 95 gram per kilometer för de mindre dieselbilarna och max 120 gram per kilometer för lite större dieselbilar så blev de ett prisvärt alternativ för även barnfamiljer i stan.
Den miljöbilsmärkta dieselbilsboomen i Sverige ledde till att många bilägare som använde sin bil mest i stan och kortare körsträckor bytte från bensin- till dieselbil. Uppmuntrade av politiska beslut om nya miljöbilsregler och påhejade av säljare på våra bilföretag.
Effekten av denna dieselbilsboom ser vi fortfarande på verkstäder runt om i hela landet. Igensatta dieselpartikelfilter, igensotade motorer och EGR-ventiler för att nämna några exempel. Problem som inte sällan är dyra eller mycket dyra för bilägaren.
Låt oss inte göra om samma misstag med elbilarna – lär bilägarna att ladda rätt!
LEDARE#40: När gästarbetare renoverar vår gamla Volvo