Internationell däckmässa i startgroparna
– Vi är helt förberedda och fullt utrustade och vår säkerhet och vårt hygienkoncept mot covid visade redan i höstas att det fungerar väl, bland annat på livsmedelsindustrimässan ”Anuga” med 4500 utställare och 70000 besökare, säger Oliver Frese, vd för Köln-mässan (Kölnmesse) som arrangerar Tire Cologne tillsammans med branschorganisationen BRV (Bundesverband Reifenhandel und Vulkaniseur-Handwerk).
Hittills är det omkring 300 företag från 30 olika länder som är anmälda att ställa ut på årets Tire Cologne som äger rum den 24-26 maj i Köln. Livesändningar kommer att göras och strömmas under mässdagarna och videomaterial från mässan kommer också finnas tillgängligt som video on demand.
Tire Cologne arrangerades i staden Köln för första gången 2018 i månadsskiftet maj-juni. Bland mässans över 500 utställare fanns nästan alla större däcktillverkare representerade.
2022 års upplaga väntas bli ett hett efterlängtat mässtillfälle för branschen efter att Tire Cologne ställt in mässan två år i rad: I mars 2020 meddelade arrangörerna att man skulle ställa in mässan som då var schemalagd till 9-12 juni samma år, och i februari 2021 tvingades man återigen meddela att det på grund av restriktioner till följd av pandemin inte skulle gå att arrangera mässan den 24-26 maj.
FAKTA: Så blev Tire Cologne 2018
533 företag från 40 länder ställde ut på mässan. 169 av utställarna kom från Tyskland och resterande (364 stycken eller 68%) kom från andra länder.
Mässan disponerade totalt 65700 m² lokalyta.
Antalet besökare var drygt 16000 personer och dessa kom från ca 113 länder. Andelen utländska besökare var ca 60%.