23948sdkhjf

Här är alla tillverkare som påverkas av Ukrainakriget

Flera stora underleverantörer har sin verksamhet i Ukraina, och därför ger kriget i landet stora störningar för biltillverkarna.

Många personer jobbar i Ukraina hos någon underleverantör till biltillverkarna och därför kommer kriget i Ukraina få stora konsekvenser för biltillverkningen i Europa, menar Mads Rørvig, vd på branschorganisationen De Danske Bilimportører.

Redan nu börjar bilimportörerna märka av konsekvenserna av Rysslands anfallskrig i Ukraina.

– Kriget i Ukraina påverkar bilindustrins försörjningskedja redan nu. Och som utvecklingen är nu så kommer det få en våldsamt stor påverkan – kanske inte nu, men väl i nästa vecka. Så sade Mads Rørvig den 3 mars.

Ukraina har en stor industri, med underleverantörer till bilindustrin och underleverantörer till underleverantörer. I den västra delen av Ukraina jobbar omkring 60000 personer inom denna sektor, säger Mads Rørvig.

Alla biltillverkare drabbas inte av Ukrainakriget i lika stor utsträckning, påpekar Mads Rørvig.

FAKTA Biltillverkarna som flaggat för problem

  • Bridgestone har beslutat att avbryta sin tillverkning i Ryssland, tills vidare. Beslutet träder i kraft kommande fredag den 18 mars efter nödvändiga förberedelser. Företaget har också beslutat att frysa alla nya investeringar och stoppa all export till Ryssland med omedelbar verkan.

  • Suzukis fabrik i Ungern har upphört med sin export till Ryssland och Ukraina. I fabriken byggs Vitara och SX4 S-Cross.
    Suzuki sade i ett uttalande att de exporterar cirka 10 000 bilar om året till Ryssland och Ukraina och att de nu försöker att stuva om berörda order till andra marknader för att kunna behålla den planerade produktionen.

  • Hyundai har stoppat produktionen i sin fabrik i Sankt Petersburg. Företaget säger sig vara oroade över utvecklingen och hoppas på en fredlig lösning men säger samtidigt att produktionen stannat på grund av komponentbrist. Hyundai och Kia bygger tillsammans runt 200 000 bilar årligen i Ryssland cirka fyra procent av den årliga produktionen. Företaget har ännu inte beslutat när de ska återuppta produktionen i Ryssland.

  • Ferrari avbryter sin produktion och sina leveranser ämnade för den ryska marknaden. 
    – Givet den pågående situationen har Ferrari beslutat att pausa produktionen av fordon för den ryska marknaden tills vidare, sade företaget i ett uttalande. 
  • Tyska Continental är en av världens största leverantörer till bilindustrin och de har en fabrik i ryska Kaluga som de har pausat produktionen i. Nu arbetar de för att identifiera andra fabriker där de kan öka produktionen för att kompensera för förlusten av den ryska. 
  • Audi skär ner på sin tyska produktion. Det berör A4 och A5 vid Audis fabrik i Ingolstadt från den 7-11 mars. I Neckarsulm ska produktionen av A6 och A7 pausas från 7 mars till 18 mars. Fler produktionsnedskärningar är att vänta, sade Audi i ett uttalande.

  • Mercedes skär ner på produktionen vid europeiska fabriker på grund av brist på delar som är tillverkade i Ukraina. Företaget säger att de ska planera skiften på sina fabriker och de siktar på att undvika att behöva stoppa produktionen.

  • Volkswagen-gruppen har ställt in alla leveranser till Ryssland och stoppat lokal produktion i landet. Det berör två fabriker i Ryssland som tillverkar VW- och Skoda-modeller. Porsche pausar produktionen vid sin fabrik i Leipzig där Macan och Panamera byggs på grund av komponentbrist.
    Även Volkswagen-gruppen elbilsproduktion berörs. Audi, Cupra, Skoda och VW-modeller som baseras på MEB-plattformen pausas.

  • Nissan har stoppat export av fordon till Ryssland och anger utmaningar med logistik som anledning, eligt uppgifter till Automotive News. Nissan sålde 53 000 fordon i Ryssland 2021 och förväntar att ytterligare utmaningar ställer till den lokala produktionen.

  • Rysslands största biltillverkare Avtovaz (som delägs av Renault) stoppar fabrikerna i Togliatti och Izjevsk under en viss period på grund av leverantörsproblem med elektriska komponenter.

  • Den tyska bilorganisationen VDA (Verband Der Automobilindustrie) säger i ett uttalande att effekten av Rysslands invasion av Ukraina stör transportleder såväl som finansiella transaktioner och att de förbereder sig för brister av en mängd råvaror. Organisationen sade att krigets påverkan på alla fraktsätt ytterligare stressar en redan pressad leverantörskedja.

  • Toyota har stoppat sin produktion vid sin ryska fabrik och importen av fordon till Ryssland har också avstannat på obestämd tid på grund av problem med leverantörskedjan. Toyota är det främsta japanska märket i Ryssland och tillverkar cirka 80 000 fordon vid sin fabrik i Sankt Petersburg som har 2 000 anställda.

  • Honda Motor Company stoppar all export av bilar och motorcyklar till Ryssland.

  • Ford upphör med sina ryska förehavanden på obestämd tid. Tillverkaren har haft en minskad efterfrågan på sina produkter under det senaste decenniet och har stängt flera fabriker. Ford sålde endast 22 000 fordon i Ryssland under 2021.

  • Renault har gjort stora investeringar i Ryssland (genom att vara majoritetsägare till Avtovaz) och landet är företagets andra största marknad i världen. Som en följd av kriget har Renault i skrivande stund tappat en en fjärdedel av sitt börsvärde.

  • De brittiska tillverkarna Jaguar Land Rover och Aston Martin har pausat sina leveranser till Ryssland.

  • Stellantis har inte pausat sin export till Ryssland eller sin tillverkning i landet. Istället har de satt upp två specialavdelningar som ska hantera effekterna av den ryska invasionen av Ukraina. En av dem övervakar sanktionerna som satts i verket och hur tillverkaren ska följa dem. Den andra övervakar situationen för Stellantis 71 medarbetare som befinner sig i Ukraina.
    Stellantis har en fabrik tillsammans med Mitsubishi i Kaluga som tillverkar ungefär 11 000 Peugeot, Opel och Citroën skåpbilar om året.

  • Både Volvo Cars och Volvo var bland de första tillverkare som ställde in sina leveranser till den ryska marknaden på obestämd tid.

  • Daimler Truck har ställt in sina förehavanden i Ryssland med omedelbar verkan vilket inkluderar samarbetet med den ryska lastbilstillverkaren Kamaz. Företaget säger dessutom att de ser över möjligheterna att göra sig av med 15 procent av sitt ägande i Kamaz.

  • Magna, världens fjärde största underleverantör med sex fabriker och 2 500 anställda i Ryssland, har stoppat produktionen på sina anläggningar.

  • Teknikföretaget Aptiv, som bland annat tillverkar kabelhärvor var förutseende och började flytta sin produktion ut från Ukraina för flera månader sedan, enligt företagets vd Kevin Clark.

  • ZF har frusit alla leveranser till Ryssland, inklusive dem till det samägda ZF Kama.

  • Insatsvaror som Ukrainakriget orsakar: brist på palladium som används i katalysatorer där Ryssland är en stor producent och brist på neongas som behövs i produktionen av mikrochips där Ukraina är en viktig exportör.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.174