23948sdkhjf

LEDARE#9: När kunden betalar för servicen i förväg

När vi går mot osäkrare tider i världen kan ökad trygghet och tydligare information för kunderna vara lönsamt för verkstaden att satsa på.

Knappt har pandemin hunnit släppa sitt grepp om Sveriges och den globala ekonomin förrän nya orosmoln på bara några dagar tornat upp sig på himlen:

Den ryska regimens brutala angrepp på Ukraina som redan börjat skaka om hela världsekonomin med fortsatt stigande drivmedelspriser och varningar för kraftigt höjda matpriser redan i år. När dieselpriset redan börjar närma sig 25 kronor litern och bensinen precis passerat 20-kronorsstrecket är det ingen vild gissning att en svag minskning av bilåkandet i Sverige även hämmar svenska bilägares benägenhet att lämna in sin bil på service eller mindre akuta reparationer.

När hushållen rustar för en kris genom att bunkra torrmat, vattendunkar och nödradios på Clas Ohlson – hur ska verkstäderna rusta sig?

Förra numret av Motormagasinet (nr 8) bjöd på två exempel på åtgärder som har potential att öka intäkterna och leda till nöjdare kunder:

IT-verktyget Servicecam som används av vissa Audi-auktoriserade verkstäder i Sverige för att filma och skicka informationen till kunden vid exempelvis de tillfällen då verkstaden behöver informera kunden om nya åtgärder som behöver göras på bilen och som kunden behöver godkänna.

Att använda sig av film för att visa och förklara kommande aviserade åtgärder på en bil är en förträfflig metod som tveklöst ökar slutkundens förtroende och förståelse för verkstaden och i slutänden kanske även dennes. Något som är värdefullt i dessa tider då det kan räcka med en handfull dåliga recensioner på Google och andra jämförelsesajter för att sänka en verkstads rykte.

Verkstadsabonnemang, som en verkstad och bilhandel i Danmark erbjuder. Konceptet fungerar ungefär som tandvårdsabonnemangen här i Sverige, det vill säga att bilägaren mot en månatlig fast avgift får service och vissa typer av reparationer på sin bil utförd.

Att på förhand veta kostnaderna för service och reparationer på bilen är ett drömscenario för snart sagt varje bilägare och en verkstad som i större utsträckning än idag kan erbjuda förutsägbar debitering tror jag skaffar sig en konkurrensfördel. Det går naturligtvis inte att eliminera risken för oförutsedda kostnader för bilägaren, men varje insats för att minska osäkerheten för kunden tror jag denne kommer belöna med ökad lojalitet gentemot sin verkstad.

LÄS ÄVEN: LEDARE#8: Sermi för dummies

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063