23948sdkhjf

Kinesiska bilmärken kan få problem i Sverige

Enligt en färsk undersökning som Auto motor & sport har gjort ligger kinesiska bilmärken risigt hos svenska bilköpare. Detta på grund av Kinas stöd till Ryssland. Även andra företag med kopplingar till Kina kan riskera att tappa marknadsandelar på grund av solidaritetsstöd för Ukraina.

Auto motor & sport skriver att 55 procent av de svarande ”har betänkligheter inför kinesiska bilar på grund av regimen och 12 procent på grund av "kinesisk dominans inom företagande och produktion".” Ytterligare 11 procent är mest negativa på grund av Kinas vänliga inställning till Ryssland.

En ökande andel har blivit mer negativt inställda till kinesiska bilar efter Rysslands invasion av Ukraina (66 procent).

Ju mindre koppling till Kina som ett varumärke har desto större blir köpviljan, skriver tidningen. För Volvo och Polestar som ägs av kinesiska Geely kan det kanske bli lite stökigt framöver.

Här är listan på de varumärken som Auto motor & sports läsare inte kan tänka sig att köpa:

Xpeng 77 %
Aiways 74 %
BYD 72 %
MG 70 %
Nio 63 %
Polestar 40 %
Volvo 36 %
Tesla 29 %
VW 21 %
Audi 17 %
BMW 15 %

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063