LEDARE#15: Gasa eller snåla sig in i framtiden – det är frågan
Rysslands brutala invasionskrig i Ukraina förändrar i rask takt inte bara ett helt land, utan också den ekonomiska klimatet i hela världen. Kraftigt stigande priser på transporter och åtskilliga varor gör att vi i rask takt är på väg mot en situation som bär vissa likheter med 1970- och 1980-talets Sverige.
1970- och 1980-talets Sverige präglades av höga inflationsnivåer drivna av framför allt två faktorer:
En expansiv ekonomisk politik där den svenska kronkursen (som då var fast) av Riksbanken skrevs ned en handfull gånger (devalverades).
Oljekrisen som briserade 1973, med drastiskt höjda oljepriser främst till följd av att de oljeproducerande ländernas samarbetsorgan OPEC vägrade exportera olja till de länder som bistått Israel i oktoberkriget mellan Israel å ena sidan och Egypten och Syrien å den andra sidan.
Nu drabbas de flesta branscher och alla hushåll i Sverige av kraftiga kostnadsökningar, och hur företagen i vår bransch väljer att hantera dem tror jag kommer påverka hela branschen för lång tid framöver.
På sidan x kan du läsa om hur den nystartade fordonsverkstaden GLAA AB valt att rusta sig för det ökade kostnadsläget. Denna verkstad kan sägas ha gått all in för lågkostnadsmodellen genom att investera i en extremt liten lokal med lika extremt låg standardnivå och komfort.
I dagsläget tror jag ytterst få verkstäder i Sverige kommer följa GLAA:s exempel av den enkla orsaken att trenden går åt rakt motsatt håll – det vill säga allt flottare lokaler med allt högre standard och allt bekvämare kundmottagningar.
”Nu drabbas de flesta branscher och alla hushåll i Sverige av kraftiga kostnadsökningar, och hur företagen i vår bransch väljer att hantera dem tror jag kommer påverka hela branschen för lång tid framöver”
Denna utvecklingstrend är fullt begriplig, men jag tror den också riskerar att snart leda in i en återvändsgränd. För service och reparationer – ja, bilägandet i stort – blir allt dyrare för våra kunder (bilägarna). Och jag tycker mig se och höra att dessa blir allt mindre intresserade av att betala för allt från dyra lokaler, lyxiga soffor och påkostade kaffemaskiner.
Visst finns och kommer det alltjämt att finnas en stor grupp bilägare som är villiga att betala för allt detta, men de blir alldeles säkert allt färre – det ser de snabbt ökande levnadsomkostnaderna för majoriteten till.
Den verkstad som vill fortsätta på den inslagna vägen tror jag behöver bli ännu bättre på att locka premiumkunderna – och behålla dem. Alla andra tror jag behöver försöka att hejda kostnadsökningarna och standardhöjningarna. Annars tror jag vi snart kommer få se aktörer som Däckskiftarna bredda sin utomhusverksamhet med både service och reparationer.