Leverantörer: Därför gör E10-bensinen additiv nödvändigt
Kristoffer Boysen, Rislone:
Den höjda reduktionsplikten medför att drivmedlen sliter hårdare på motorn än tidigare – i synnerhet bensinen som nu har dubbelt så högt innehåll av etanol som innan höjningen, förklarar Kristoffer Boysen. Han är ansvarig för den amerikanska additivtillverkaren Rislones
Nordenbolag:
– Detta gör det förebyggande insatser med additiv i drivmedlet ännu viktigare. Och det gör också större skillnad än vad det gjorde tidigare.
Gör inte tillverkarna av drivmedel de nödvändiga tillsatserna i drivmedlen för att de ska fungera optimalt?
– Drivmedelstillverkarna försöker tillgodose de krav som köparna, lagar och regler och slutkunder har på drivmedlen – men inte mer än så, för det kostar för mycket. Och
det är där som additiven kommer in. För med ett additiv kan man förbättra drivmedlets egenskaper ytterligare.
– Biltillverkarna har traditionellt varit starka motståndare till att använda additiv i service och åtgärder på bilen, men nu börjar vi se att några tillverkare börjar jobba med additiv vid service. Och detta blir en bekräftelse på att det vi hävdat och sålt faktiskt är rätt.
– Vi informerade våra kunder om höjningen av reduktionsplikten i god tid innan den skedde, påpekar Kristoffer Boysen.
Additivens betydelse har också blivit större av en annan orsak, menar han:
– Biltillverkarnas motorer har blivit så avancerade och förfinade att toleranserna och marginalerna för materialen i dag är så små – man är helt enkelt närmare gränsen. Och detta gör faktiskt betydelsen och effekten av ett additiv ännu större.
Micael Hellberg, Bluechem Sverige:
– Det var många verkstäder som ringde kort efter att E10 kommit
ut på mackarna och frågade om vi hade någon produkt, berättar Micael Hellberg som äger och driver Bluechem Sweden som säljer additiv från tyska tillverkaren Protec.
– Jag har själv ett skräckexempel hemma; min svärdotter köpte en Kia Soul demobil, en bensinare, som bara gått 800 mil. Kort efter att hon hämtat bilen satt hon och körde
mellan Linköping och Motala det började smälla i motorn och bilen stannade och gick inte att starta.
Micael Hellberg var inte så förvånad, säger han. För bilen hade stått still hos en handlare och inte körts på minst en månad och den var antagligen tankad med E10.
– Eftersom etanol är hygroskopiskt och drar till sig vatten blir det
bekymmer när E10 står en tid tanken. Det bildas syra som fungerar
som rostaccelerator.
Kondensvattnet och ”etanolmixen” ligger alltid i botten på tanken och när bränslenivån blir för låg så kan blandningen som går in i förbränningsrummet inte brinna upp utan då får man effekten av att det smäller i motorn och det kan ställa till med skador i förbränningsrum, tändstift och tändspolar. Effekten på bränslet blir så liten att bilen inte kan köras, förklarar Micael Hellberg.
– Detta var vad som hände min svärdotter och tanken fick tömmas. Idag kör hon på 98 oktan, finns inte det så använder hon sig av additiv när hon tankar 95 (E10).