23948sdkhjf

LEDARE: Snart får bilägarna betala politiknotan – igen

Politiken som reglerar bilismen i Sverige är en fascinerande rad av fiaskon och misslyckanden marinerade i okunskap och symbolpolitik. Snart närmar sig ännu ett. Och vi säger grattis till bilägarna, som får betala kalaset även denna gång.

Det började på allvar med utpekandet av etanolen på 1990-talet som ett hållbarare alternativ till bensin. Hela fordonsbranschen i Sverige hängde på och Scania och Volvo Lastvagnar tog till och med fram bussar vars dieselmotor drevs av etanol (där diesel tillsattes i bara små mängder för att få motorn att gå bra).

Sedan kom debatten som fick Sveriges vindkänsliga rikspolitiker att vända helt om: Vete och sockerrör för etanolproduktion tog värdefull mark som man annars kunde odla mat på. Kvar stod snopna etanolbilägare som trodde de gjort ett hållbarare bilval och bensinstationsägare som trodde de satsat på framtiden när de investerat dyrt i etanolpumpar och cisterner.

Mer än ett årtionde senare hade Sveriges politiker fått upp ögonen för bränslesnåla dieselbilar, vilka nu sågs som det främsta verktyget för att minska bilismens koldioxidutsläpp. De få som varnade för att biltillverkarnas beräkningsmetod av bilarnas bränsleförbrukning var rena glädjekalkylen talade för döva öron. Skattesubventionerna till miljömärkta dieselbilar flödade – och hundratusentals bilägare som aldrig borde ha investerat i en dieselbil gjorde just detta.

Sedan ändrade sig Sveriges politiker igen – de blev varse att dieselmotorn släpper ut mer kväveoxider än bensinmotorn. Fordonsskatten chockhöjdes för en rad dieselmodeller.

Nu är det hybridbilarna som vid sidan om elbilarna betraktas som det främsta verktyget för att minska bilismens koldioxidutsläpp. Trots att de i landsvägstrafik fortfarande är lika eller nästan lika törstiga som en bensinbil.

Om något eller några år är det dags för det som riskerar bli nästa kalldusch för framför allt många dieselbilägare – Sverige börjar mäta partiklarna i avgaserna lika noggrant som man redan gör i flertalet andra länder i EU. En förändring som kan komma att föra med sig att många bilar blir underkända i kontrollbesiktningen på grund av för höga partikelhalter i avgaserna. Detta kommer drabba både intet ont anande dieselbilägare och dieselbilägare som avsiktligt kopplat ur hela eller delar av avgasreningen, det vill säga sådant som partikelfiltret, adblue-systemet eller EGR-systemet.

Att det i många år frodats en industri bestående av företag som öppet säljer urkoppling av avgasreningssystemen har våra politiker struntat i, eller blundat för.

Vilken blir nästa bilistpolitiska kappvändning? Den som lever lär få se…

Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078