Ladda i lyktstolpen - en revolution
De flesta bilvägar i landet är täckta av belysningsnät och dagens LED-armatur är så energieffektiv att dessa nät numera har en överkapacitet. Jämfört med tidigare 125 Watt drar gatlamporna nu bara 25 Watt. Därmed har mycket kapacitet frigjorts som kan användas på ett smart sätt genom att montera laddare på gatubelysningen. Tidigare har det inte varit tillåtet, men tack vare en lagändring är det nu möjligt att genomföra. Det kan revolutionera utbyggnaden av laddinfrastrukturen för elfordon.
– Det blir helt enkelt lättare att distribuera laddning, säger Lovisa Gustafsson, sakkunnig inom elektrifiering och infrastruktur på BioDriv Öst i ett pressmeddelande.
Att bygga en laddstolpe kostar i dag runt 100 000 kronor. Det innebär att det är svårt att få ihop ekonomin i utkanten av städerna eller ute på landsbygden där det inte är så stor efterfrågan.
– Samtidigt finns en hönan-och-ägget-situation på vissa platser där få skaffar elbil på grund av begränsade laddmöjligheter, konstaterar Lovisa Gustafsson.
Fördelarna med att utnyttja överkapaciteten i befintliga belysningsnät är flera. Förutom kostnadsbesparingen innebär det små ingrepp i gatumiljön samt att både installation och flytt av laddstolpar kan ske snabbt om behovet ändras.
I och med att det blir långsamladdning i anslutning till lyktstolparna tänker sig Lovisa Gustafsson att målgruppen främst blir boende i lägenheter. Då kan bilen ladda när den står parkerad över natten. Långsamladdningen kommer att ha 3,7 kW, vilket ger ungefär 25 mils körning på en nattladdning, tillräckligt för att klara normal vardagskörning för de allra flesta.
Idén att ta vara på gatubelysningen på det här sättet har redan testats framgångsrikt i Askersunds kommun när de fick dispens från nätkoncessionen för ett antal år sedan. Det projektet kallades Green Street Light.