23948sdkhjf

Trängselavgift vid laddare kan kosta skjortan

Dags att hålla koll på tiden vid laddstolpen. Med nya trängselavgifter tickar kostnaden på med flera kronor per minut - utan att du får något för pengarna.

Det ska vara enkelt att ladda elbilen vid publika laddare, den linjen drev förra regeringen. Hot om lagkrav gjorde att branschen i stort sett enades tidigare i år. Nu kan vi börja se resultatet med bland annat trängselavgifter. 

Det är 12 laddoperatörer som idag står för 65 procent av Sveriges snabbladdare som kom överens om en enhetlig lösning. Överenskommelsen innebär att det ska räcka med ett betalkort utan krav på att ingå avtal eller på annat sätt teckna ett medlemskap för laddning.

Det ska också tydligt framgå vad det kostar att ladda vid laddaren, innan laddningen är påbörjad. Ett enhetspris visa digitalt på laddstationen eller i det digitala gränssnittet som nås via QR-koden.

Huvudregeln är också att priset ska anges per kWh. Det är också tillåtet att ta ut en trängselavgift i form av en minutavgift för att undvika trängsel. Eon är ett av företagen som nyligen infört trängselavgifter. Vid deras snabbladdare kostar det 3 kr per minut om du står vid en snabbladdare längre än 45 minuter. Om du använder engångsbetalning är trängselavgiften 3 kr och 60 öre per minut.

Laddoperatörerna som har anslutit sig till branschöverenskommelsen är Circle K, Eon, Gävle Energi, Göteborg Energi, Ionity, Mer, Mälarenergi, OKQ8, Preem, Recharge, ST1 och Vattenfall in Charge.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095