23948sdkhjf

Volvo ordnar TPMS för tunga fordon

Volvokoncernen bildar ett nytt startup-företag som ska erbjuda ett automatiserat system för att kalibrera däcktrycksövervakning på tunga fordon.

Däcktrycksövervakning finns på de flesta personbilar i dag, men endast på ganska få tunga fordon. Men 2024 kommer en ny lag i Europa som innebär att alla lastbilar och trailers måste ha ett sådant system. I dag måste däcktrycksövervakningen kalibreras manuellt på varje lastbil som byggs i Volvos fabrik och varje gång ett eller flera däck måste bytas i verkstäderna. Volvoingenjören Roman Iustin kom på en idé om hur det går att göra den här processen mer effektiv genom ett automatiserat kallibreringssystem.

Roman Iustin fick hjälp att validera sin lösning och att bedöma affärsmöjligheterna genom CampX som är Volvokoncernens globala arena för teknik- och affärsinnovation. Utvärderingen visade att hans lösning har ett stort värde för kunderna. Eftersom Roman Iustins affärsidé inte är helt i linje med Volvokoncernens kärnverksamhet, så bestämdes att göra en spinout* och starta ett nytt företag. Det genomfördes snabbt med hjälp av CampX och många funktioner inom Volvokoncernen, till exempel juridik, finans, skatt, personal och inköp.

Det nya startup-företaget, Fyrqom AB, ägs gemensamt av Volvokoncernen, Qamcom Group och Roman Iustin som blir VD för Fyrqom AB.

– Med kundernas behov som grund så uppmuntrar Volvokoncernen sina anställda att försöka hitta ny teknik som kan lösa olika problem. Det skapar en kultur som genererar nya teknikbaserade affärslösningar. Jag är tacksam att jag fått den här möjligheten och jag ser mycket fram emot den spännande resa jag har framför mig, säger Roman Iustin.

*Spinout – Modeord för avknoppning. Det vill säga ett stort företag som väljer att lyfta ut en del av sin verksamhet i ett separat bolag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.057