Nej, det är inte yoghurt
Många blir förvånade över den bredd av produkter som Valeo har. Och det kanske inte är så konstigt när namnet förväxlas med det finska mejeriföretaget Valio. Valeo är en av världens största leverantörer till fordonstillverkare. De har 103 300 anställda i 31 länder, 191 olika fabriker och 64 utvecklingscenter. Företaget är franskt och grundades 1923 av Eugène Buisson. Inledningsvis tillverkade de friktionsbelägg till bromsar men utvecklades och började även med kopplingar under 50-talet. Under 60- och 70-talet tog de över flera företag och utökade därmed verksamheten med värme och luftkonditionering, strålkastare, vindrutetorkarsystem, tändstift, generatorer och startmotorer och tändningssystem. Namnet Valeo kom till 1980 för att samla alla dessa varumärken och anställda under ett paraply. Valeo betyder ”jag mår bra” på latin. Expansionen fortsatte världen över och tidigt 2000-tal blev de världsledande på parkeringssensorer. 2018 hade Valeo sina elektriska system i en tredjedel av världens bilar.
– ”Det är ni som jobbar med franska märken” hör jag ofta när jag pratar med mekaniker på verkstäder. Och visst, så är det. Men vi arbetar även med alla andra märken på marknaden, förklarar Jimmy From som är Valeo service representant i Norden.
Men det är inte bara traditionella förbränningsmotoriserade fordon som Valeo har produkter till. Utvecklingen av elbilar har Valeo en stor del i, bland annat har de uppfunnit den ISBG (integrated or belt starter generator) som sitter i mildhybrider. Och i framtidens verkstäder är det inte kopplingsbyten på elbilar som kommer att ske utan att serva värmepaketen som håller elbilen korrekt tempererad. Det gäller både kupén och batteriet.
Sedan har vi den smarta bilen. ADAS-systemet i en bil är också något som Valeo är världsledande på.
– OE-tillverkning är vår kärnverksamhet men alla bilar behöver också reservdelar och det är där som Valeo service kommer in. I praktiken kommer allting som är OE också in på reservdelsmarknaden. Vi spänner över cirka 15 produktlinjer från startmotor, generator och koppling till ac och parkeringssensorer, säger Jimmy.
Men ibland blir det knixigt med varumärken. För några år sedan köpte Valeo den tyska kopplings- och bromstillverkaren FTE för att kunna ha en komplett kopplings- och bromsportfölj. Men när kunder beställer ett kopplingskit med svänghjul och urtrampningslager kommer delarna i olika kartonger. Några från Valeo och några från FTE.
Och så har vi torkarbladen. Där är Valeo den största leverantören av dem alla. De andra två är Bosch och Denso. Men även om det sitter Valeos Aquablade på Sveriges mest sålda bilar: Volvo XC60 och V60 går det inte att köpa torkarblad till dem på macken.
– Jag åker runt i en 3,5 år gammal Volvo V60 men det finns ingen OKQ8-mack som kan ge mig ett torkarblad. Personalen säger att jag har för ny bil, berättar Jimmy.
Det ska det nog snart bli ändring på.