23948sdkhjf

Solrosolja, ris och maskrosor: Däck har nästan blivit ätbara

Redan nu, om inte ätbara, är däcken allt mer hållbara. I däcktillverkarnas strävan efter att vinna över köpare och klimatet, innehåller de en rad naturliga ingredienser.

Solrosolja till stekning och maskrossoppa är inte att leka med. Det är ätbara ingredienser och samtidigt är de också nya material i däck. Flera av de stora däcktillverkarna, som Michelin, Goodyear och Continental, är i full gång med att tillverka däck av naturmaterial istället för att använda råoljebaserade produkter.

Goodyears mål är en fullständig ersättning av företagets produkter innehållande råoljebaserade oljor år 2040, och år 2050 ska Michelins däck bestå av 100 procent hållbara material. Den genom att använda biomaterial, förnybara eller återvunna material, men redan om sju år, år 2030, ska minst 40 procent av materialen i ett Michelin-däck komma från hållbara källor.

Michelin har precis presenterat två nya däck för personbilar och bussar som består av 45 procent respektive 58 procent hållbara material och som kommer att lanseras om några år. Däcken är godkända för vanliga vägar och har samma egenskaper som Michelins konventionella däck.

3 600 däckpatent

För de miljövänliga däcken har Michelin ökat mängden naturgummi kombinerat med återvunnet kimrök och stål. Dessutom finns biomaterial som solrosolja, kiseldioxid från risskal samt biobaserat harts.

Michelin sysselsätter mer än 6 000 ingenjörer och forskare och 2021 hade Michelin totalt 3 678 aktiva patent enbart på denna typ av material. Men däcktillverkaren samarbetar också med ett antal strategiska partners kring användningen av hållbara material. Därför har Michelin kunnat påskynda utvecklingen av ny, innovativ teknik, särskilt inom återvinning.

Ett exempel är samarbetet med Pyrowave gällande återvunnen styren. Men även samarbetet med företaget Carbios gällande återvunnen PET-plast och Enviro kring återvinning av kimrök från bland annat uttjänta däck. Michelin är även involverad i projekten BlackCycle och WhiteCycle, som handlar om den cirkulära ekonomin vilket involverar ett antal europeiska partners och stöds av EU. Projekten syftar till att förvandla uttjänta däck till högkvalitativa material i nya däck.

500 000 kilometer på ett däck

Goodyear Tire & Rubber Company – som vi bara kallar Goodyear – har precis utvecklat sitt Eagle GO konceptdäck, som ska monteras på Citroëns nya konceptbil Oli. Det är Goodyears tredje konceptdäck utvecklat tillsammans med Citroën, skapat för att optimera effektivitet, hållbarhet och komfort.

Slitbanan på konceptdäcket Eagle GO kan förnyas två gånger och ska kunna köra 500 000 kilometer på samma hölje.

Konceptdäcket består av en materialblandning i slitbanan, som nästan uteslutande är tillverkad av hållbara eller återvunna material. Även här är materialen solrosolja, kåda från granar, naturgummi från trädet Hevea brasiliensis och kiseldioxid utvunnen ur risskalsaska använts. Det är miljövänliga lösningar som kan ersätta råoljebaserade oljor. Träden odlas också under ansvarsfulla jordbruks- och odlingsmetoder, konstaterar däcktillverkaren. Kiseldioxid utvunnen ur risskalsaska från bearbetning av ris kan minska mängden avfall som ryker på deponi eller har använts i armerad betong.

Intelligent övervakning

Konceptdäcket använder sig av Goodyears SightLine-teknik, som inkluderar en sensor som övervakar ett antal däckkonditionsfaktorer som också kan avgöra när ett däck behöver bytas ut. Detta är i linje med Goodyears mål om data- och sensorbaserad intelligens i alla nya produkter redan 2027.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109