En modern klassiker från Mechatronik
Jag har länge drömt om att flytta till södra Kalifornien enbart för vädrets skull. Drömmen om att kunna bruksa en klassiker i torrt fint väder året om lockar mig. Och med en bilkultur som sprudlar av kreativitet och hängivenhet finns det alltid ett roligt biläventyr runt hörnet. Inga gråa dagar med slask. Eller rost.
Men klassiker är gamla bilar. Och oavsett hur väl du tar hand om dem så är de inte gjorda för att bruksas. Fråga Ulf Randers som har en Ferrari 275 GTB från 1965. Den har anrik tävlingshistorik och vann bland annat 1 000-kilometersloppet på Monza 1966. Bilen har genomgått en omfattande renovering, men ändå har Ulf ändå med sig både en mekaniker och 50 kilo reservdelar vid långfärder.
Därför är fenomenet restomod något som ligger mig varmt om hjärtat. Namnet är en kombination av restoration (renovering) och modern. Alltså att en gammal bil renoveras och får uppgraderade komponenter som är moderna. Det kan vara allt från drivlina till stereo och infotainment. Eller säkerhetsfunktioner som abs-bromsar.
Den tyska firman Mechatronik har tagit detta till en nivå som är bortom sans. Redan 1997 skickade de ut en prototyp av en ombyggd Pagoda kallad M-SL och sedan har det rullat på.
I dag erbjuder de en M-Coupé/Cabriolet (W111) och en M-SL (W113) som först plockas ner i beståndsdelar för att sedan byggas ihop till en ny bil. De största förändringarna är motor och växellåda som är moderna pjäser. En M113 V8-motor med tillhörande automatlåda skohornas ner i motorrummet och dubblar effekten mot original. Givetvis uppgraderas hjulupphängning och avgassystem också för att kunna hantera effekten.
I konfiguratorn (klicka på qr-koden för att fascineras) går det att nörda in sig på detaljer: sportavgassystem (4 879 euro), extraljus fram (2 790 euro, kan fås med gult glas men då tillkommer 390 euro), värmeisolerade glasrutor (7 431 euro), dimljus bak (499 euro), ac (11 781 euro), mittkonsol i trä med förvaring (3 780 euro), sätesvärme (2 980 euro), elektriska fönsterhissar (7 723 euro), centrallås för bakluckan 2 320 euro), trepunktsbälten i baksätet (4 748 euro) och så vidare.
Baspriset för den enklaste modellen utan tillbehör är 314 041 euro. Och då ingår inte donatorbilen som i ett bruksskick brukar kosta en halv miljon kronor.
Det blir till att jobba på om jag ska kunna ha ett klassikergarage.
Artikeln är en del av vårt tema om Sistasidan.